Så tar hockeystjärnan över sin hemstad steg för steg

NYHETER

ÖRNSKÖLDSVIK. Lyxhotell, fastigheter, videobutik, hockeyarena, tofflor, golfanläggning – och nu ett flygbolag.

Välkomna till Foppaland.

Det här är berättelsen om hockeystjärnan som dominerar en hel region.

Notisen från TT kom klockan 23.26 natten till i går:

”Ishockeystjärnan Peter Forsberg startar ett flygbolag. Tillsammans med ett antal andra stora företag i Örnsköldsvik tänker Foppa genom sitt företag Forspro ta upp kampen med SAS på sträckan Stockholm–Örnsköldsvik.”

Tolv företag som tröttnat på att flygbolagsjätten aldrig lyssnar på deras vädjan om bättre förbindelser startar en uppstickare som ska flyga sex till åtta turer per dygn och pressa priserna.

Givetvis är Peter Forsberg med på ett hörn. Forsberg som tjänat runt en halv miljard på sin ishockey och som strängt taget är med på ett hörn i allt som har med Örnsköldsvik, hemstaden, att göra.

– Peter är en injektion för orten. När han satsar, satsar andra. Alla vill slå följe med en vinnare, som P G Hägglund, kontorschef på Företagarna i Örnsköldsvik, uttrycker det.

Inledde med guld

Just denna dag blåser det kallt från Bottenviken och träden böjer sig i den västernorrländska hösten, men från fabrikernas skorstenar i hamnen bolmar röken obekymrat.

Elitserien i ishockey har just startat och tanken är att Modo, stadens lag och stolthet, ska försvara sitt guld från förra säsongen.

Guldet var en fantastisk start för nya Swedbank arena. I år har det lokala näringslivet inga problem att locka kunder att äta middag och titta på matcher i någon av logerna.

Att publiken har ökat från i snitt 3 500 till 7 000 gör ju inte heller saken sämre.

Men det var nära att arenan aldrig blev byggd. Precis som alla kontrakt skulle skrivas meddelade Fjällräven, företaget som skulle ge arenan sitt namn, att de inte tänkte bidra med de sista 20 miljonerna som behövdes för att finansiera projektet.

Cheferna på klädföretaget log förläget och berättade att de samma dag köpt ett skoföretag i Tyskland och att det inte fanns några pengar kvar.

I det läget klev ”Foppa” in med pengarna som saknades.

– Örnsköldsvik har gjort mig till den jag är. Jag vill ge någonting tillbaks, förklarade han.

Blir tårögd

Elvy Söderström, socialdemokrat och ordförande i kommunstyrelsen, är närmast tårögd när hon berättar anekdoten om hur hockeystjärnan räddade arenan.

– Hur många andra skulle göra någonting sådant här för sin hembygd, undrar hon.

– Du ska veta att när amerikanska tv-team vill intervjua honom så kräver han att det ska göras i Örnsköldsvik på sommaren. Det sätter oss på kartan.

Peter Holmqvist, kommunens näringslivschef, vill inte vara sämre.

– Örnsköldsviks Allehanda har byggt ett nytt tryckeri. På invigningen stod vd:n och sa att tidningen inte hade vågat detta om det inte var för Forsberg och hans initiativ.

Och det är ju så mycket annat. ”Foppatoffeln”. Golfbanan Veckefjärden, som är en succé redan från start.

Köpet av Örnsköldsviks mest statusfyllda fastighet på Stora torget.

Och så har vi hotellet. 17 våningar högt. Det går långsamt i byråkratin med bygglov och planritningar, men tanken är att det ska ligga på finaste platsen i stan.

Scandic ska driva rörelsen, Forsberg bygger fastigheten.

Eive Stenvall, direktör på anrika Statt, ett hotell som ligger hundra meter från platsen, är diplomatisk.

– Det här påverkar hotellmarknaden. Vår beläggning kommer att hotas. Men Örnsköldsvik behöver fler hotellrum.

Får bara positiva ord

Det går inte att locka ur honom någon kritik mot att hockeystjärnor särbehandlas och får bygga på det mest attraktiva läget.

Det går det inte att få någon, inte ens anonyma röster på stan, att säga någonting negativt om Forsbergs inflytande i regionen.

Tvärtom. Alla är glada. Nya intressenter har etablerat sig. McDonalds, Elgiganten, Clas Ohlson. Tre gallerior har nyligen byggs för att få plats med allt.

På Videoteket står Hans Hägglund och försöker hyra ut filmer. Han säger att tiderna blivit sämre. Det kostar 50 kronor att hyra en film. Det gjorde det redan för 20 år sedan.

Hägglund äger butiken tillsammans med Peter Forsberg och hans pappa Kent.

– Ibland kommer det in människor och vill veta var Peter bor. Jag säger aldrig någonting.