Lugnt för flyget men gungigt för färjorna

NYHETER

Resande på färjorna kan räkna med sjögång

Stormen som väntas nå Sverige under torsdagen kan ställa till det för resenärerna. Trafikanter på färjorna kan räkna med kraftig sjögång.

Det kraftiga ovädret som räknas nå Sverige under torsdagen kan ställa till det för många resenärer. De som ändå väljer att åka med färjorna gör klokt i att ta ett åksjukepiller i tid.

På Viking Line, som trafikerar Östersjön, är man inte orolig för den annalkande stormen. Helena Kneck, pressansvarig på rederiet, förklarar:

”Stormen inget problem”

– En storm är inget problem för fartygen. Det viktigaste är att anpassa farten till rådande omständigheter. Blåser det kraftigt så körs fartygen långsammare. Då blir resan också mer behaglig. Men visst kan vindriktningen gör det besvärligt i vissa fall, säger Helena Kneck.

Ytterst är det befälhavaren ombord som bedömer om fartyget kan lämna kajen. Vid bedömningen tar manhänsyn till vindstyrka, vindriktning och våghöjd.

Avslitna ledningar

Även tågtrafiken riskerar att drabbas av förseningar om kontaktledningar slits av.

- En höststorm innebär inte samma höjda beredskap som exempelvis under svåra snöoväder på vintern. Tågen är inte direkt känsliga. Men vi är beredda, säger Gunnar Bohlin på Banverket Västra regionen.

Vid riktigt svåra förhållande kan man tvingas stänga av delar av järnvägsnätet och leda om trafiken.

– Det hände bland annat när Gudrun var här, säger Bohlin.

Flyger som vanligt

Resenärer som ska flyga de närmaste dagarna kan andas ut. Stormen kommer inte ha någon större inverkan på flygtrafiken.

- Flygplan är gjorda för att tåla vind, mycket vind. Möjligen kan riktigt svår sidovind påverka start och landning. Men då ska det blåsa rejält, säger Niclas Härenstam, pressansvarig på Luftfartsverket.

Om vädret riskerar ställa till det för flyget, kallas alla inblandade parter på flyplatserna in för en genomgång av säkerheten och eventuella åtgärder. Det gjordes bland annat när stormen Gudrun för två år sedan drog över Sverige.

- Men det ska mycket till för att flyget ska påverkas av blåsten. Däremot ger halka eller snö på landningsbanan större problem och förseningar, säger Niclas Härenstam.

Precis som inom sjöfarten är det kaptenen ombord som tar beslutet om planet kan kan lyfta.

Dino Stén