Del av flygplan lossnade – i luften

NYHETER

Svenske Johan var ombord: ”Några grät, andra bad”

På 10 000 meters höjd hade SAS-planet plötsligt bara en fungerande motor.

Flygresan till Köpenhamn utvecklades till en mardröm för de 145 passagerarna.

- Några grät, andra bad och var helt i upplösningstillstånd, säger Johan Klintberger, en av flera svenskar ombord, till aftonbladet.se.

Johan Klintberger var ombord på planet under mardrömsresan från Paris. – Det brakade till något enormt, ett ljud jag aldrig hört trots att jag flugit mycket, säger han till aftonbladet.se.

Incidenten inträffade över norra Frankrike i söndags kväll. Planet hade varit på väg från Paris i en kvart när det plötsligt brakade till i kabinen.

Såg något lossna

- Det brakade till något enormt. Det var ett ljud som jag aldrig hört, trots att jag flugit väldigt mycket, säger Johan Klintberger från Malmö.

Något hade hänt med den vänstra motorn. Piloten tvingades slå av den. Enligt uppgifter till den danska tidningen B.T. såg passagerare också hur något flög ut ur motorns turbinrör.

- Vi vet inte vad som hände, det kommer att utredas nu, säger Bertil Ternert, informationschef på SAS, till aftonbladet.se.

Det stora planet, av modellen MD80, började kränga och tappade höjd. Passagerarna kunde inte annat än gripas av panik.

"Störtar vi?"

- Några grät, och andra bad och var helt i upplösningstillstånd. Personalen betedde sig mycket professionellt, men man såg att de också var tagna, säger Johan Klintberger.

- Det första jag tänkte var: Är det...nu? Störtar vi?, berättar en av de danska passagerarna, arkitekten Robert Mogensen, för B.T.

Piloten meddelade att han skulle tvingas nödlanda på närmaste flygplats. Andra flygplan i närheten ombads vänta med sina landningar, och låta SAS-planet komma ner så fort som möjligt.

Landningen skedde till slut problemfritt på den internationella flygplatsen Schiphol i Amsterdam, klockan 19.11.

"Motorn helt söndertrasad"

Efteråt samlades besättningen och passagerarna i flygplatsterminalen.

- Piloten hade med sig en stor metallbit från motorn, som han hade tittat på efter ladningen. Han sa att motorn var helt söndertrasad och han trodde att det kunde bero på att den på något sätt börjat snurra åt fel håll, säger Johan Klintberger som vill hylla piloten och SAS-personalen för deras hantering av situationen.

Passagerarna erbjöds krishjälp efter landning och de som inte ville flyga mer fick gratis hyrbilar.

- Det var skönt att få prata och ställa frågor. Jag frågade om piloten hade varit med om något liknande förut. Det hade han, men bara en gång på 30 år. Han kände sig ändå trygg eftersom han övat i simulator på att klara den här typen av situationer. Han sa att den verkliga faran försvann så fort man stängde av den skadade motorn, säger Johan Klintberger.

Karin Henriksson