Hongkong. Arkivbild.
Foto: Kin Cheung/AP/TT
Hongkong. Arkivbild.

Hongkong kritiserar public service-bolag

Av: TT

Publicerad:
Uppdaterad:

NYHETER

En myndighetsledd granskning av Hongkongs public service-bolag RTHK beskriver brister i det redaktionella arbetet, vilket indikerar att medieinstitutionen kommer att omorganiseras. Det väcker oro för pressfriheten i staden.

Radio Television Hong Kong (RTHK) grundades 1928 och är det enda oberoende, offentligt finansierade mediehuset på kinesisk mark. I dess stadgar garanteras redaktionellt oberoende.

Men RTHK har genom sin rapportering kring protesterna i staden upprört såväl Hongkongs styre som polisen och centralregimen i Peking. RTHK har i flera av sina granskningar gått hårt åt myndigheterna.

Hongkongs handelsbyrå meddelade förra året att RTHK skulle granskas, något som aldrig tidigare har inträffat.

"Det finns brister i den redaktionella hanteringen", står det i den 154 sidor långa rapport som släpptes på fredagen. Rapporten beskriver vidare att RTHK har svag styrning och att det saknas tydligt fördelat ansvar hos redaktionerna.

Tidigare under dagen ​​utsågs Patrick Li, biträdande inrikesminister, till sändningschef från och med den 1 mars.

Pekingvänliga Hongkongbor, som anklagar RTHK för att motarbeta regeringen, lämnar regelbundet in klagomål mot RTHK och arrangerar protester utanför dess huvudkontor.

Publicerad: