Hemlighetsfulla djup kartläggs för solkabel

Av: 

TT

Publicerad:
1 av 2 | Foto: Johan Hallnäs/TT
Så ska solelen transporteras.

NYHETER

En förlängningssladd av interkontinentala mått. Så kan, lite vanvördigt, den tänkta "solkabeln" mellan Australien och Asien beskrivas. Nu pågår kartläggningen av havsbotten inför mastodontprojektet.

Satsningen är rekordartad på alla sätt. En gigantisk solenergianläggning, som ska mata världens största batteri, och en havs-elkabel av aldrig tidigare skådat omfång med jättelika mängder ström – upp till en femtedel av Singapores hela energibehov.

Att bygga solparken, nära det lilla samhället Tennant Creek, är relativt okomplicerat. Norra Australien är platt, hett och glesbefolkat, så att ta ungefär 120 kvadratkilometer – en yta motsvarande ungefär hela Nacka kommun – i anspråk för solpaneler möter inga hinder.

Första fasen

Utmaningen, i bokstavligen okända vatten, blir att lägga en gigantisk högspänningskabel i flera tusen kilometer på havets botten i Timorsjön, genom indonesisk skärgård via Javasjön upp till Singapore.

– Vi har nu avslutat första fasen av undervattensstudierna, i australiska vatten ut till gränsområdet mot Indonesien, sade företaget Sun Cables vd David Griffin nyligen enligt affärstidningen AFR.

– Resten av det arbetet blir avgörande, det omfattar flera riktigt djupa avsnitt. Vi måste förstå oss på havsbottnens topografi, det är en del av vår planet som vi inte har någon tydlig bild av.

Jobbet påminner därmed om det resultatlösa sökandet i havsdjupen häromåret efter MH370, det malaysiska flygplan som försvann 2014 och tros ha störtat i Indiska oceanen. Även då betonade expertisen att världshavens botten är ett mycket okänt område. Och nu handlar det om en kabel som måste kunna fungera stabilt i många decennier framåt, och frågan hur den ska konstrueras och skyddas för att klara alla naturkrafter, förklarar Griffin.

Kiruna–Gibraltar

Ungefär 750 kilometer är hittills kartlagda. Det innebär att över 3 000 kilometer återstår. Det totala längden på kabeln motsvarar lite drygt avståndet från Kiruna till Gibraltar.

– Jättelika projekt händer inte över en natt, och detta är verkligen jättelikt, sade Michael Gunner, regional regeringschef i australiska Northern Territory (NT), nyligen enligt mediebolaget ABC.

– I dag har vi bockat av en ruta till, sade Gunner i samband med att NT skrev under ett samarbetsavtal med Sun Cable.

Den egentliga byggstarten för det som kallas AAPL (Australia-Asean power link) är fortfarande tre år bort. Men ingen av de inblandade verkar tvivla på att projektet blir av. Det stöds av två av Australiens rikaste personer, mjukvarumiljardären Mike Cannon-Brookes och den tidigare gruvmagnaten Andrew "Twiggy" Forrest.

– Vi ska få det att funka, jag ska bygga en lina, sade Cannon-Brookes redan för två år sedan.

50 grader varmt

Han har sedan tidigare också goda relationer med Elon Musk, Tesla-chefen som klassas som världens rikaste man. Musk och Cannon-Brookes slog i ett skede vad om byggandet av "världens största batteri" i Hornsdale i delstaten South Australia.

Det står nu klart sedan flera år tillbaka, och agerar stabiliserande faktor för södra Australiens elnät. Men med ungefär 0,2 gigawattimmar bleknar det i förhållande till den energilagring som planeras inom AAPL; kring 30 gigawattimmar.

– Elon försäkrar att hans batterier fungerar när det är 50 grader, och det kommer att behövas i Tennant Creek, har Cannon-Brookes sagt.

Gott om pengar

30 gigawattimmar är lika mycket som i 400 000 elbilar. Men dessa gigantiska mängder batterier ska spridas ut längs AAPL, i Tennant Creek såväl som i Darwin och Singapore, för att säkerställa energiflödet då singaporianerna vill konsumera el under dygnets mörka timmar i Australien.

Vd David Griffin erkänner att något avtal med Singapore ännu inte är i hamn, just på grund av väldigt höga krav på leveranssäkerhet för elen. Men han betonar att när kabeln väl är lagd så innebär den tillgång till en sammankopplad elmarknad inom Asean, som består av ett tiotal länder i Sydostasien. Och covid-pandemin har inte inneburit någon negativ påverkan på planerna.

– Det finns väldigt stora mängder kapital tillgängligt för sunda infrastrukturprojekt, där finns ingen oro alls, sade Griffin enligt AFR.

Kan fungera här

Med de avstånd det handlar om skulle konceptet även gå att använda i vår del av världen. Det är närmare mellan Afrika och Sverige än avståndet Darwin–Singapore.

Och liknande satsningar har planerats här. För snart 20 år sedan fick det tyska initiativet Desertec, tänkt att föra solel från Sahara till Europa, stor uppslutning. Men bland annat politisk osäkerhet, i och med de många inblandade länderna, har gjort att planerna kört fast.

Publicerad: