Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Krisövning – ett av åtgärdförslagen efter tågkaoset

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-18

Tågkaoset på centralen i Stockholm i vintras.

Bättre framförhållning, bättre kontroll och krisövningar där alla inblandade parter i den svenska tågtrafiken deltar.

Det är huvuddragen i de åtgärdsförslag som regeringens utredare Per Unckel (M) presenterade idag sedan snökaoset i vintras orsakade sammanlagt 9,5 års förseningar i tågtrafiken.

– Redan till den här vintern kommer det bli avsevärt bättre för de svenska tågresenärerna, säger Per Unckel som idag presenterade sin arbetsgrupps åtgärdsförslag för infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Notan i vintras: 270 miljoner

Hundratusentals resenärer drabbades och merkostnaderna uppgick till över 270 miljoner när tågtrafiken i framförallt södra Sverige lamslogs av snö, is och kyla i vintras.

– Trots att detta inte var den första svåra vintern i Sverige, säger Per Unckel som inte vill peka ut någon enskild aktör som boven i dramat men konstaterar att det successivt har skett indragningar i de stora snöröjande enheter som tidigare funnits.

Bland annat har antalet snöplogslok med kapacitet att skjuta undan snön så långt från spåren att den inte omedelbart ryker tillbaka in över spår och växlar minskat kraftigt.

– Dessa neddragningar förvånar mig. Men när man haft tio milda vintrar kanske man hoppas på en till, säger Per Unckel.

Inga problem om alla gör vad de ska

Mycket av vinterns problem hade dock kunnat undvikas enbart genom att de olika aktörerna gjort vad de redan kommit överens om efter den problematiska vintersäsongen 2001/2001.

Ett förslag som presenterades på måndagen var därför att regeringen inför varje säsong ska begära in redovisning från aktörerna så att man kan bocka av att de faktiskt genomför de åtgärder som de påtagit sig.

– Minnet har varit förvånande kort i vissa fall, säger Per Unckel.

På kort sikt föreslår han även att fler depåer för av-isning av tåg samt en plan för hur trafiken på spåren ska reduceras vid hotande snöväder.

– Då kan man med någon dags varsel säga vilka avgångar som ställs in så att resenärerna kan planera därefter. Det är ju det som är så irriterande, att stå vid spåret och vänta, säger Per Unckel som även påpekar att trafikinformationen till resenärerna måste bli tydligare.

Första krisövningen någonsin

Han konstaterar också att så långt tillbaka som man kunnat undersöka har det inte skett en enda övning för att testa hur aktörerna inom svensk tågtrafik samarbetar i kris. En sådan ska därför genomföras nu i november och därefter föreslås regelbundna sådan övningar.

SJ och Trafikverket har tidigare annonserat att man kommer satsa 400 miljoner för att förhindra ett nytt vinterkaos. Men i ett långt perspektiv kommer det enligt den nu presenterade utredningen krävas investeringar i mångmiljardklassen.

– En hel del av den svenska järnvägsstrukturen är sönderkörd, säger Per Unckel.

I ett kortare perspektiv handlar det om mellan 1-2 miljarder som behöver satsas totalt av alla aktörer de närmaste åren.

– Det är ett relativt billigt pris att betala med tanke på vad tågtrafiken ger oss tillbaka.