Här växlar de upp valtåget

1 av 8 | Foto: Tredje generationens Intercityexpress-tåg med topphastigheten 330 km/h. Finns bland annat i Tyskland.
NYHETER

VISBY. Regeringen byter fot om höghastighetstågen.

En ren panikåtgärd, enligt de rödgröna – som ifrågasätter finansieringen.

– Alliansen håller på att förlora valet och måste komma med några konkreta satsningar, säger V-ledaren Jonas Sjöstedt.

På Miljöpartiets dag i Almedalen passade Alliansledarna på att lansera sin stora gemensamma nyhet under veckan. De kallar den "Sverigebygget" och det handlar om en stor, långsiktig satsning på infrastruktur och bostäder. Enkelt uttryckt ska kommunerna lova att bygga bostäder om staten bygger ut infrastrukturen.

2035 ska 100 000 nya bostäder ha byggts och Sverige ha flera helt nya stambanor för höghastighetståg.

– Det skulle innebära en restid på två timmar mellan Stockholm och Göteborg, säger statsminister Fredrik Reinfeldt (M).

Tecken på panik

Men både FP-ledaren Jan Björklund och finansminister Anders Borg (M) har tidigare varit emot satsningar på höghastighetståg. Borg har kallat satsningen på Ostlänken för "robust olönsam" och de snabba tågen för "science fiction-tåg".

De rödgröna partierna har tidigare lagt förslag om höghastighetståg. Därför välkomnar man nu satsningen. Men man ser det samtidigt som ett tecken på panik som beror på dåliga opinionssiffror.

– När vi föreslog det tidigare blev vi hånade av regeringen. Jag tycker det är väldigt bra att vi bygger höghastighetståg i Sverige, det knyter ihop storstadsregionerna. Det är bra att Moderaterna backat in i vår politik, säger gruppledaren Mikael Damberg (S).

”Vet vem som vinner”

Språkröret Gustav Fridolin (MP) menar att Alliansens utspel i går var ett tecken på att de är oroliga för ett maktskifte.

– De har motarbetat järnvägen i åtta år. När det nu är mindre än 80 dagar kvar till valet säger de att de ska satsa. Det är klart att jag blir glad om den här valrörelsen faktiskt handlar om hur vi bygger ett klimatsmart Sverige. Jag vet vem som kommer vinna en sådan valrörelse, säger han.

V-ledaren Jonas Sjöstedt kallar satsningen på höghastighetståg för "välkommen men sent påkommen".

– Däremot är det extremt oklart med deras finansiering av förslagen, säger han.

Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott, menar att regeringen glömmer en mycket viktig satsning för att få tågtrafiken att fungera. I gårdagens besked från Alliasen saknas enligt honom en ordentlig finansiering och hur problemen med underhållet ska lösas.

– Folk vill ha mer tåg, fungerande tåg. Efter åtta år har man inte lyckats få järnvägen att fungera, men nu säger man sig i alla vilja bygga mer järnväg 2030, säger han.

ARTIKELN HANDLAR OM