Partierna nästan knäpptysta efter valet

Val 2018: Men medierna intensifierar sin bevakning

Foto: Janerik Henriksson/TT
Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson vid en pressträff i rikdagen. SD är det parti som synts allra minst i sociala medier efter valdagen. Arkivbild.

avTT

NYHETER

Veckorna före valet gick riksdagspartiernas konton på sociala medier varma. Men efter valdagen har aktiviteten minskat drastiskt hos samtliga partier.

De traditionella medierna har däremot intensifierat sin bevakning efter valet.

Under valrörelsens två sista veckor publicerade partierna totalt cirka 4 500 inlägg i sociala medier. De två veckorna efter valet sjönk siffran med 90 procent till 450 inlägg, enligt medieanalysföretaget Retriever.

– Det är intressant att aktiviteten minskar så mycket i partiernas egna kanaler där de ju själva sköter korrespondensen och har kontrollen, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever.

SD tystast

Allra tydligast märks skillnaden hos Sverigedemokraterna som efter valet har publicerat 98 procent färre inlägg på Facebook, Instagram och Twitter jämfört med veckorna före valdagen.

– Det är ett mysterium. Jimmie Åkesson har ju varit väldigt framträdande vad gäller frågan om regeringsbildningen. Att inte SD själva väljer att styrka hans påståenden och ge en fördjupad bild av hans uttalanden är märkligt, säger Ioanna Lokebratt.

– SD har också lagt väldigt mycket tid och energi på att bygga upp en digital närvaro och man har dessutom varit det starkaste partiet i sociala medier.

Mindre sakpolitik

För de traditionella medierna är förhållandet det omvända. Under valrörelsens två sista veckor publicerades totalt 94 430 artiklar samt radio- och tv-inslag som berörde valet och riksdagspartierna – en siffra som ökade till 96 864 publiceringar under de 14 dagar som följde efter valet.

Däremot har rapporteringen skiftat fokus.

– Före valet handlade väldigt mycket om de politiska sakfrågorna, då ville partierna tala om de frågor som man önskade nå ut med. Efter valet har den biten inte varit alls lika intressant, då är det i stället regeringsbildningen och talmansvalen som hamnat i fokus, säger Ioanna Lokebratt.

Fakta: Antalet publiceringar i traditionella medier

Totalt antal publiceringar rörande valet och riksdagspartierna i traditionella medier 23 augusti –8 september

Totalt antal publiceringar rörande valet och riksdagspartierna i traditionella medier 10 september–23 september

Källa: Retriever

ARTIKELN HANDLAR OM