46 000 hushåll ännu strömlösa

Foto: Reparationsarbetet efter stormens härjningar fortsätter. Enligt Sydkraft kan det ta veckor innan alla fått tillbaka strömmen. I onsdags höll bolaget på att reparera elledningar vid väg 27 Alvesta. (Arkivfoto)
NYHETER

Malmö

Ännu en vecka efter stormens härjningar i Syd- och Västsverige saknade 46 000 hushåll elström.

Det handlar om veckor innan alla fått elen tillbaka, sa Sydkraft på lördagen.

Samtidigt saknade nästan 25 000 abonnenter fungerande fast telefon.

De som fortfarande är strömlösa är de som drabbats av de värsta skadorna, enligt Sydkrafts informatör Johan Aspegren.

– Det kommer att ta lång tid innan de kan få strömmen tillbaka. Det handlar om veckor, säger han till TT.

– Nu kan det vara lika mycket jobb med att hjälpa fem kunder som det tidigare varit att hjälpa 500.

Omkring 2 300 man arbetar med att avhjälpa felen i Sydkrafts nät, som på lördagen hade i särklass flest strömlösa kunder med 43200 i 59 kommuner tidigt på lördagskvällen. Några hundra av reparatörerna kommer från Norge, Finland, Danmark och Tyskland.

Behöver vila

Under helgen drog Sydkraft ner något på arbetet.

– Många har haft jättetunga arbetspass och behöver vila, säger Johan Aspegren.

Samtidigt jobbade ungefär 1800 servicetekniker med att reparera stormskadorna i Telia Soneras fasta telefonnät.

– Det är oerhört svårt att säga hur lång tid det kan ta. För vissa handlar det om dagar, för andra kan det säkert dröja veckor, säger Bosse Solsätra vid Telia Soneras övervakningscentral i Karlstad.

På många platser görs provisoriska linjedragningar bara för att få i gång telefonin och många arbeten kommer inte att slutföras permanent före sommaren.

Det är också fortfarande stora problem för järnvägstrafiken. På Västkustbanan hade Banverket räknat med att kunna släppa fram fyra persontåg i vardera riktningen mellan Malmö och Göteborg. Men man fick nöja sig med tre.

Tunga godståg

– Godstågen är så tunga att de helt enkelt inte klarar att ta sig över Hallandsåsen för egen maskin. Det behövs hjälplok vilket gör att tågen försenas och stockas på linjen, säger Maud Larsen vid pressjouren vid Banverkets södra region.

Inte förrän på onsdag beräknas linjen Eldsberga–Markaryd–Hässleholm vara röjd. Då kan en del godstrafik norrifrån slippa åsen och gå den vägen för att lätta trycket på Västkustbanan.

Banverket kan ännu inte lämna någon prognos för när röjningsarbetet på den så kallade kust till kustbanan, Göteborg–Kalmar och Emmaboda–Karlskrona, kan vara klart.

– Man har börjat köra diesellok på sträckan Borås–Limmared. Prognosen är att det ska gå att komma vidare österut till Värnamo på tisdagen, säger Maud Larsen.

Omfattande skador

:Enligt Göran Fält vid Banverkets centrala pressjour upptäcks fler och fler problem ju fler träd som röjs undan.

– Det rör sig om skador på kontaktledningsstolpar och de hjälpaggregat som driver signaler, belysning och bommar. Och hela systemet måste fungera innan trafiken kan komma i gång igen, säger han.

På södra stambanan kom trafiken igång på sträckan Alvesta–Nässjö. Mellan Alvesta och Hässleholm fortsätter dock bussar att ersätta tågen. Nattågen mellan Malmö och Stockholm väntas inte komma i gång förrän i slutet av nästa vecka.

Försvarsmakten hade cirka 500 man i gång under helgen för att bland annat hjälpa till med skogsröjning.

Skulle laga taket - omkom

TT