SNART INFÖRS CHOCKBILDERNA

avCatarina Håkansson

"De kommer vara otäcka och läskiga"

Norge kommer att bli det andra nordiska landet att införa skräckbilder på sina cigarettaskar.

Och i Sverige kan bli det tredje.

– Jag tror att vi kan ha det ute i handeln om ett och ett halvt år, säger Åsa Lundquist, på Folkhälsoinstitutet.

Efter sex år med varningstext på cigarettaskarna säger Norge ja till att införa skräckbilderna. Efter avslutad remissrunda säger alla instanser utom en ja. Från den 1 januari 2011 kommer de både ha bilder och texter på sina askar, rapporterar norska tidningen VG.

Bilderna är aktuella också i Sverige.

– Vi hoppas att vi blir det tredje landet i Norden att införa det. Att ett grannland som Norge ska inför det är en inspiration och sporre. Om de kan kan vi också, säger Åsa Lundquist, projektledare för det nationella tobaksuppdraget på Statens folkhälsoinstitut till Aftonbladet.se.

I andra länder har det tagit ett och ett halvt till två år att genomföra det.

– Jag tror det kommer ta lika lång tid här, säger hon.

Börjar jobba i höst

I höst tas första steget mot bilderna på paketet. Folkhälsoinstitutet ska då sammanställa kunskapen och erfarenheten från de länder som redan infört det.

– Nu finns det en politisk mognad och ett intresse i Sverige. Det finns erfarenheter från andra länder och allmänheten här är sugen på nästa steg.

Eftersom det kommer bli ett krav på att man använder bilderna måste man också se att det är förenligt med svensk lagstiftning och EG-rätt.

Därefter går frågan ut på remiss och regeringen fattar det yttersta beslutet.

Bilderna kommer vara otäcka

Innan det går så långt ska man välja ut vilka bilder ska vill använda sig av. EU har valt ut 42 bilder som länderna får välja mellan.

– Vi kommer välja de som passar den svenska marknaden. Vi ska testa bilderna och se vilka svenskar reagera på. Vi kommer inte välja bilder som inte minskar konsumtionen, säger hon.

– Flera bilder kommer vara otäcka och läskiga. Det är inte vackert att dö av tobaksrelaterade sjukdomar. Det går inte att göra bilderna fina, då gör man reklam för tobaksindustrin.

Tobaksindustrin protesterar

I Norge är det just frågan om hur skräckinjagande bilderna ska vara som väcker mest diskussion.

Tobaksbolaget Phillip Morris stöttar användningen av bilderna med kräver saklighet.

– Det är vår uppfattning att bilderna alltid ska vara relevanta och sakliga. Vi motsätter oss till exempel bilder som baktalar tobaksbolagen och deras anställda eller är felaktiva i förhållande till hälsoeffekterna av tobak, skriver de i sitt remissvar.

Men tobaksindustrins gemensamma kansli i Norge protesterar. De menar att hälsoeffekterna är kända och att rökarna redan tar informerade beslut.

Bra för utsatta grupper

Åsa Lundquist tycker att det är ett viktigt projekt eftersom hon ser stora kunskapsluckor, både hos rökare och ungdomar.

– Vi hade velat ha det mycket tidigare. Om vi tittar på erfarenheter från andra länder ser vi att det ökar kunskapen om hälsoriskerna både hos rökare och ickerökare, det minskar konsumtionen, förebygger återfall och ökar motivationen att sluta röka. Och det påverkar ungdomar i väldigt stor utsträckning, säger hon.

Bilderna skulle också vara bra för utsatta grupper.

– Vi ska jämna ut hälsoskillnaderna i samhället. Det här är lättillgängligt även för de som har svårt att ta emot skriftlig information.