Bluffnyheter exploderar i medierna

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-29

"Världen är inne i högkonjunktur av bluffar"

Mannen utan minne, ett meteoritnedslag i Lettland och en pojke som ensam flyger i väg i en ballong.

Den senaste tiden har medierna fullständigt exploderat av händelser som sen visat sig varit falska.

– Världen är inne i en högkonjunktur av bluffar, säger medierådgivaren och pr-konsulten Paul Ronge.

Paul Ronge.

För två veckor sen spred sig nyheten om ”mannen utan minne” som en löpeld i Sverige.

Mannen hävdade att han hade vaknat upp efter en stroke och tappat minnet.

Men allt visade sig vara båg. Mannen heter Mahmoud Houssein, bor i Berlin med sin fru och ska ha ett fullgott minne.

I går skickades han hem – men lämnade en obesvarad fråga efter sig.

Varför?

Handlar om uppmärksamhet

Enligt Paul Ronge, erfaren mediestrateg och medierådgivare, handlar allt om uppmärksamhet.

– Det finns många exempel på liknande bluffar som slagit igenom i medierna. I grunden handlar allt om att bluffmakaren söker publicitet, exempelvis för att uppmärksamma något. Men det misslyckas nästa alltid, säger han.

Ett lysande exempel är ballongpojken i Colorado. Familjen Heene larmade medierna om att deras sexårige son hade drivit i väg i en varmluftsballong och hela världen följde dramat.

Men det var en bluff – alltför att skapa uppmärksamhet kring ett av pappans projekt. Nu kan både pappan och mamman vänta sig rättsliga påföljder.

Inne med bluffar

Enligt Ronge är världen just nu inne i en högkonjunktur av bluffar. Anledningen är att det inom reklamvärlden är på modet att plantera fejkade nyheter.

– Den här blufftrenden visar egentligen hur okreativ reklambranschen är. Reklamarna jagar i flock och följer hela tiden efter varandra utan att våga gå sin egen väg, säger Ronge.

Men kan man inte säga att nyhetsmedierna har blivit mer lättlurade?

– Nej, det tycker jag inte. Tvärtom har de blivit mer medvetna när det gäller såna typer av bluffar.

Meteorit i Lettland

En annan aktuell bluff kommer från Lettland. I helgen rapporterades det om ett meteoritnedslag i utkanten av staden Mazsalaca. När räddningstjänsten ryckte ut fann de på en äng en rykande krater, cirka tio meter bred och fem meter djup.

Medierna svalde betet och nyheten spred sig snabbt i världen.

Men allt visade sig vara ett påhitt uppdiktat av det svenskägda företaget Tele2.

– Det var en del av en ny kampanj vi drar igång i Lettland. Vi är absolut nöjda med genomslaget det fick, säger företagets informationschef Pernilla Oldmark.

Misslyckad metod

Men Ronge dömer ut bluff-metoden som misslyckad.

– Människor gillar inte att bli lurade, de som ägnar sig åt den här typen av fejk skapar bara dålig publicitet kring sig själva. I längden straffar de bara sig själv.

Men det finns en fejkad nyhet i bluffhistorien som var riktig lyckad tycker Ronge.

– Det var när SVT på 60-talet lurade tittarna att de skulle få färgbild om de trädde en strumpa över teven. Den bluffen gick verkligen hem, även jag och mina föräldrar gick på den.