Rekordökning av trafikdöda ungdomar

Publicerad:
Uppdaterad:

NYHETER

Nästan dubbelt så många unga dog i bilolyckor förra året

17-åringarna sladdade av vägen Två 17-åriga pojkar lånade den ene mammans bil och sladdade av vägen i Årsunda i maj. På bilden sörjer vännerna vid olycksplatsen. Bilspåren visar hur pojkarna körde av vägen.
Foto: Foto: Tord Westlund
17-åringarna sladdade av vägen Två 17-åriga pojkar lånade den ene mammans bil och sladdade av vägen i Årsunda i maj. På bilden sörjer vännerna vid olycksplatsen. Bilspåren visar hur pojkarna körde av vägen.

24 ungdomar förlorade livet i trafikolyckor under 2009.

Det är nästan dubbelt så många som året innan.

– Det är mycket allvarligt om det håller i sig, säger Vägverkets generaldirektör Lena Erixon.

Ungdomar kör bil utan körkort.

Onyktra.

Obältade.

Det tror Vägverket är anledningen till den förödande statistiken över trafikdödade ungdomar under 2009.

24 personer mellan 15 och 17 år dog 2009. Året innan var det 13.

– De har dött som förare och passagerare. De kör obältat och med alkohol inbladat.

– Vi har haft många buskörningar. Ungdomar som kört bil utan körkort, säger Lena Erixon.

"Måste förklara riskerna"

Nu hoppas Vägverket att det inte är en trend utan att det bara gäller ett enstaka år.

– Det är alldeles för unga liv som går till spillo.

Lena Erixon vill inte underkänna trafiksäkerhetsundervisningen i skolorna.

– Vi måste förklara riskerna man tar när man sätter sig i förarsätet när man inte har körkort.

– I Sverige har det varit en tradition att man håller isär bilkörning och alkohol. Det har varit en stor fördel. Vi måste bara se till att det går vidare, säger hon.

Totalt sett färre döda

Men totalt sett dör färre i trafiken.

355 personer dog i trafikolyckor 2009. Det är den lägsta siffran på 2000-talet.

Och antalet trafikdöda per invånare är det lägsta sedan man började föra statistik 1935.

2009 dog 355 personer. Året innan var det 397 och året dessförinnan 471.

Antalet döda är alltså ungefär elva procent färre än 2008.

Vägverket menar att den viktigaste förklaringen är det är färre lastbilar på vägarna på grund av lågkonjunkturen och att man genom att bygga mitträcken undviker riskfyllda möten.

Publicerad: