Tre av tio X2000 kommer inte i tid

NYHETER

SJ:s vd – vill inte lova förbättringar i höst

Det senaste året har SJ trots stora satsningar försämrat sin punktlighet.

I maj månad kom endast sju av tio X2000-tåg i tid och under sommaren har man drabbats av kraftiga förseningar.

På fredagen presenterade SJ sin rapport för andra kvartalet där man återigen kan redovisa en storvinst.

Ny prissättning och kraftiga förseningar har gjort att många resenärer börjat vädra sitt missnöje med SJ. Trots det blir det allt fler som väljer att åka tåg.

Värst drabbat av förseningarna är X2000. I maj kom endast sju av tio X2000-tåg i tid. Jämför man med samma månad de tre föregående åren ser man att punktligheten försämrats från 80 till 70 procent, rapporterar Ekot.

Totalt sett var punktligheten för X2000-tågen under det andra kvartalet 69 procent. En försämring från förra året då 74 procent av tågen kom i tid.

Enligt SJ:s tidigare kvartalsrapport skulle ett antal problem med X2000 åtgärdas under det andra kvartalet.

Vill inte lova förbättringar

– Men yttre faktorer har gjort att man har misslyckats med det här, även i sommar säger SJ:s vd Jan Forsberg till ekot.

Enligt honom har problemen i år orsakats av bränder, nedblåsta träd och tunnlar som har spruckit i taket.

Jan Forsberg vill inte lova någonting men hoppas på en bättre punktlighet i höst.

SJ köpte nyligen 20 nya snabbtåg av typ Regina från Bombardier för över 2 miljarder kronor. När tågen tas i bruk 2010 ökar antalet sittplatser med snabbtåg till och från Stockholm, Göteborg och Malmö med drygt 40 procent, skriver Jan Forsberg i rapporten.

Inga stora förseningar

Enligt kvartalsrapporten var punktligheten för samtliga SJ-tåg 89 procent det andra kvartalet i år. Motsvarande period förra året var siffran 90 procent. Mäts punktligheten i rätt tid plus 15 minuter blev den 97 procent.

"Det visar att förseningarna inte är så stora när de inträffar, vilket får anses vara positivt."