Anna blev blåst på julkryssningen

NYHETER

Viking Line dubbelbokade 30-tal passagerare

Foto: LÄMNADES PÅ KAJEN. Viking Gabriella avgick på julafton på utsatt tid med 1.500 julfirare ombord för en tvådagars julkryssning. Kvar på kajen i Stockholm blev ett 30-tal passagerare som dubbelbokats och inte fick åka med. Arkivbild.

De hade sett fram mot att fira julen till sjöss på en tvådagars kryssning.

En halvtimme innan båten skulle gå kom chockbeskedet.

– Nu sitter jag och min 75-åriga mamma här. Hela julen har försvunnit, säger Anna Backman, 35, från Uppsala.

Vid 17-tiden på julafton var Anna hemma i Uppsala igen, mycket besviken och med ett rejält hål i plånboken efter taxiresan från Stockholm.

– Jag och mamma skulle fira jul ombord på båten och hade verkligen sett fram mot de här två dagarna, säger Anna.

Mat från macken

– Nu sitter vi här nu på julafton. Affärerna har stängt så vi får ingen julmat. Vi hade ju räknat med att vara någon helt annanstans, så vi har inte planerat något alls.

– Jag ska åka ner till macken och se om jag kan få tag någon mat, annars får vi äta spaghetti.

Anna Backman och mamma Christina Backman, 75, är två av drygt 30 resenärer som blev blåsta på hela julkryssningen på grund av datatrassel hos Viking Line.

– Vi bokade för en och en halv månad sedan, tidigt i november. Och de andra som drabbades hade också bokat tidigt, säger Anna.

Reste från Belgien

– Det var en familj som hade åkt ända från Belgien. De hade två små barn och de var otroligt besvikna, för att uttrycka det milt. En annan familj kom från Oskarshamn, många av de som drabbades kom från andra ställen än Stockholm.

Oron började sprida sig i Vikings terminal runt halv två på eftermiddagen, mindre än en halvtimme innan båten skulle avgå.

– Folk var förtvivlade och väldigt arga. Och det var väldigt svårt att komma till tals med någon, det fanns ingen chef där alls. Vi fick inte ens en kopp kaffe, berättar Anna.

Ingen information

– Vi fick ingen vettig information alls. Det ryktades om att det inte fanns hytter och att alla inte skulle komma med. De som stod framme vid luckan var dessutom väldigt arga, så vi som stod efter fick inte veta något.

Det slutade med att Anna och hennes mamma fick en blankett att fylla i och beskedet att de tyvärr inte fick följa med.

– Vi skulle bifoga taxikvitton och skriva om vi hade krav på kompensation. Men jag tycker att det här sköttes bedrövligt. Man dubbelbokar inte på julafton, man gör bara inte det, säger Anna.

– Jag tycker synd om personalen i terminalen. Det här var inte deras fel. Men en seriös researrangör gör inte så här. Man måste ha marginaler.