JAS-plan nära att skjuta ner Learjet

NYHETER

Tjecker sköt på fel mål under övning i Bottenviken - 15 meter från att träffa

Övningen kunde ha slutat i en katastrof.

Piloterna i de tjeckiska JAS-planen sköt på fel mål och var bara meter från att skjuta ner en civil Learjet 35.

Händelsen inträffade i svenskt luftrum i onsdags.

Foto: Missuppfattade? JAS-planen skulle övningsskjuta mot rörligt mål. men sköt nästan ner bogserplanet.

Under en veckas tid övade tjeckiska JAS 39 Gripen-plan - uthyrda från Sverige - på Försvarets materielverks provanläggning i Vidsel i Norrbotten. I onsdags skulle de tjeckiska planen övningsskjuta med sina 27-millimeters automatkanoner på rörligt mål i avspärrat luftrum över Bottenviken.

Sköt på fel mål

Övningen gick till så att tjeckerna skulle skjuta på ett mål som bogserades i en stålvajer cirka 600 meter bakom en specialutrustad Learjet. Jetplanet höll en konstant hastighet på runt 300 knop, cirka 550 kilometer i timmen.

Först genomfördes två övningsanfall. Den tredje gången sköt man skarpt.

Problemet var bara att när JAS-planen sköt var det inte på rätt mål, utan de sköt mot ett reservmål, som enligt uppgift hängde bara cirka 15 meter bakom bogserplanet.

– Exakt hur långt avståndet var vet jag inte, men det stämmer att de sköt mot det bogserande planet, säger Ulf Lindström på Försvarets materielverk, FMV.

FMV har nu startat en utredning kring händelsen som man betecknar som en ”allvarlig inicident”.

Stoppade övningen

– Direkt när vi förstod vad som hänt så stoppades övningen, säger Ulf Lindström.

På torsdagen återvände de tjeckiska JAS-planen hem.

Vad ska utredningen leda till?

– Framförallt vill vi veta om det gjorts någon miss i förberedelserna eller informationen. Vad kan vi göra för att undvika sådant här i framtiden, säger Ulf Lindström.

Några böter eller liknande lär det inte bli tal om.

Enligt uppgift till aftonbladet.se var det de tjeckiska piloterna som helt enkelt hade missuppfattat vilket mål de skulle skjuta på.

Inga kommentarer

Bogseringen sköttes av Nyge Aero, ett företag som ofta anlitas av försvaret.

– Det pågår en utredning och jag vill inte uttala mig innan den är klar, säger Bo Söderling, chef på Nyge Aero till aftonbladet.se.

Enligt Söderling var det dock ”aldrig någon fara för piloterna”.