Lång väntan på dansk-tysk tunnel

avTT

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 2 | Foto: Femern A/S
Byggarbetsplatsen för bygget av Fehmarn-Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland. Bilderna är tagna på den danska sidan.

Rekordtunneln mellan Danmark och Tyskland har varit en vattendelare i årtionden.

Nu är det första spadtaget gjort – men en utdragen rättsprocess kan försena invigningen, som är satt till 2028.

– Det är en väldigt ambitiös tidsram om du frågar mig, säger Sibylle Kiemstedt, sekreterare i Fehmarnbelt-kommittén.

Redan innan Öresundsbron invigdes för snart 20 år sedan låg en förbindelse över Fehmarn Bält mellan danska Rödby och tyska Puttgarden på bordet. Men den har aldrig varit så nära verklighet som nu.

På den danska sidan har grunden börjat läggas för bygget av den 18 kilometer långa bil- och järnvägstunneln, som blir världens längsta i sitt slag. I Tyskland har man däremot inte fått grönt ljus ännu.

Myndigheter i tyska Schleswig-Holstein gav visserligen tummen upp i början av året, men tillståndet överklagades från åtta olika håll. Hösten 2020 väntas det tas upp i en domstol i Leipzig, och innan dess får det inte göras mer än förberedande arbete på den tyska sidan.

– Det är en omfattande process och man måste ta hänsyn till alla parter, säger Sibylle Kiemstedt, sekreterare i Fehmarnbelt-kommittén och utvecklingschef för regional planering i tyska Ostholstein, till TT.

Sju minuter med tåg

Tunneln minskar det tidsmässiga avståndet mellan Tyskland och Skandinavien. På tio minuter ska resenärer kunna tillryggalägga sträckan med bil, på sju minuter med tåget.

Tågsträckan Malmö–Hamburg kommer att gå på bara tre timmar, att jämföra med de nästan 5,5 timmar som samma resa tar med tåg och färja i dag. Det gör länken till en svensk angelägenhet, menar Johan Wessman, vd för kunskapscentret Öresundsinstitutet.

– Det blir lättare och snabbare att komma upp till Skåne från resten av Europa. Det gäller att haka på så att det faktiskt blir lockande att komma hit också, det ska inte bara vara enkelt, säger han.

Scandlines har överklagat

Protesterna mot bygget kommer från bland annat flera miljöorganisationer, men även från Scandlines som bedriver färjeverksamhet över sundet. De kan rubba planen att öppna tunneln för trafik 2028.

Enligt Sibylle Kiemstedt kan utvecklingen jämföras med ett byggprojekt i Hamburg som sköts upp i två år för att det överklagades, och då endast av en part.

– Jag kan inte föreställa mig att alla åtta går upp i rätten på en och samma gång, säger hon.

TT: Tror du att det står klart 2028?

– Det är en väldigt ambitiös tidsram om du frågar mig. Själva byggfasen väntas ta 8,5 år så i sådana fall måste bygget börja i slutet av 2020 för att bli klart i tid. Samtidigt pågår själva rättsprocessen under hösten 2020, och jag tror inte att det hinner bli färdigt senare samma år.

"Avancerad riskanalys"

Jens Ole Kaslund, teknisk chef på företaget Femern a/s som har ansvaret att planera byggarbetet, säger att han inte är orolig för den tyska rättsprocessen.

– Vi har tittat nära på liknande rättsfall de senaste 25 åren, och det har aldrig hänt att den tyska domstolen stoppar ett projekt helt och hållet. De kanske kan kräva vissa förändringar, vilket då kan påverka tidsplanen, men inte stoppa helt, säger han.

Än så länge har arbetet på den danska sidan bestått i att bland annat gräva upp marken vid hamnen i Rödby.

TT: Är det inte något av en risk att börja med det utan att veta vad domen blir?

– Det har gjorts väldigt avancerad riskanalys på vad resultatet kan bli och inte. Baserat på det har man fattat beslut om att börja bygga. Det fysiska arbetet i Danmark kommer inte att påverkas av rättsfallet i Tyskland.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Danmark

Malmö

Köpenhamn