Aftonbladet/Demoskop

Nu börjar Aftonbladet med mätningar från Demoskop

avKlas Widestrand

Sveriges två vassaste opinionsinstitut gick samman för att bli ännu bättre.

Nu kommer första mätningen från nya Aftonbladet/Demoskop.

– Vi är orädda och kan pröva nytt eftersom vi har tung expertis bakom oss, säger Karin Nelsson, vd för Demoskop.

Inizio och Demoskop var de två opinionsinstitut som stod för de bästa mätningarna i riksdagsvalet 2018.

I juni blev det klart att de två gick samman med varandra.

I dag publiceras Demoskops första partisympatiundersökning för Aftonbladet.

– I och med att vi är två företag som har presterat så pass väl när det gäller den här typen av mätningar så har vi haft fördelen att kunna lägga vår respektive data jämte varandra och jämföra och lärt oss väldigt mycket sedan det här sammangåendet, säger Karin Nelsson.

– Sedan är vi är också ganska orädda och prövar nytt. Men vi har tung expertis bakom, vilket innebär att vi känner oss trygga i den vidareutveckling vi nu gör.

Förändrade väljarbeteenden

Peter Santesson, opinionschef på Demoskop, pekar särskilt på att båda företagen varit snabba på att fånga upp en viktig tendens i hur svenskarna förhåller sig till telefonsamtal.

– Telefonintervjuerna har över tid fått en allt mindre betydelse på grund av att det blir större och större skevheter till följd av att allmänhetens telefonvanor förändras.

Foto: ANDREAS BARDELL
Karin Nelsson, vd för Demoskop och Peter Santesson, opinionschef.

I dag väljer många att inte svara när det dyker upp ett okänt nummer. Andra har appar installerade som gör att de ser vem som ringer vilket även det leder till obesvarade samtal, säger Santesson.

– Men om det bara hade varit det som var problemet så hade vi kunnat ringa tio gånger så många och lösa det på så vis, så enkelt är det dock inte.

”Redan då framträdande”

Varje metod har sina fördelar. Man kan inte entydigt säga att det ena alltid är bättre än det andra. Men Demoskop ser att fördelarna för webben väger över i dag. Det är via digitala kanaler som de bäst kommer i kontakt med allmänheten.

Det är där folk finns i dag, det är bekvämt att svara den vägen och det är lättare att vara sanningsenlig. Inizio har legat i framkant med webbmetoder, men även Demoskop såg att onlinebaserade paneler började prestera allt bättre.

Därför började Demoskop för två år sedan att komplettera med webbintervjuer.

– Redan då var Inizio väldigt framträdande på det området.

När företagen slogs samman jämförde man varandras data och kom fram till att telefonintervjuerna drog ner mätningarnas precision.

– Då bestämde vi oss för att överge telefonbaserade intervjuer som metod för väljarbarometern, säger Peter Santesson. De har fortfarande sin funktion i vissa sammanhang. Men i det här fallet tror vi mer på onlinepaneler idag.

Kombinerar metoder

Nya Aftonbladet/Demoskop utgår från två olika sorters onlinebaserade intervjuer som ska komplettera varandra i undersökningen av väljarsympatier.

Peter Santesson jämför med hur man kan mäta vatten i hinkar.

– Om man tänker sig att partiernas väljarstöd är vatten som finns i olika hinkar och man ska mäta hur mycket vatten som finns i varje hink, så kan man göra på två sätt. Det klassiska sättet är att göra ett stickprov och det motsvarar att stoppa ned mätstickan i varje hink. Så gör vi fortfarande. Men ett annat sätt är att sätta små vattenhjul som mäter hur vattnet rör sig mellan hinkarna och på det sättet räkna fram hur mycket som finns i varje. Den metoden tar vi med oss från Inizio och det är den andra delen av vår mätmetod. De kompletterar varandra och ger tillsammans större precision.

Gå med i vår opinionspanel

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om exempelvis samhällsfrågor och politik? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.

ARTIKELN HANDLAR OM