Ditt Facebookande kan avgöra om du får jobbet

avMira Micic

Vart fjärde företag kollar arbetsökandes Facebook

Funderar du på att söka nytt jobb?

Vad du gör på Facebook kan både hjälpa och stjälpa.

Det visar en ny svensk rapport.

Foto: Stockholms Handelskammare
Johan Treschow.

Att kontrollera arbetssökande via sociala medier på internet har blivit allt viktigare och vanligare. Det visar en färsk rapport som gjorts av Stockholms Handelskammare och Infotorg och som handlar om hur arbetsgivare kontrollerar dem som söker jobb.

Kollar Facebook

40 procent av alla rekryterare kontrollerar kandidaten på Facebook och 37 procent söker information på nätet. Ytterligare 17 procent av dem som nu inte kollar arbetssökande via sociala medier uppger i undersökningen att de skulle vilja göra det.

Resultaten visar en tydligt ökning jämfört med 2008 då endast ett av tio företag gjorde liknande undersökningar, uppges det i rapporten.

– Det kan vara viktigt att fundera igenom vilket avtryck man ska göra i sociala medier, för att det är svårt att sudda i efterhand. Beroende på ens ambitioner och planer för framtiden är det viktigt att framstå i rätt ljus som arbetssökande, säger Johan Treschow, analysansvarig på Stockholms Handelskammare.

Bra och dåligt på nätet

På frågan om man kan göra en lista över saker som är bra att visa/inte visa i sociala medier svarar han att det inte riktigt går. Orsaken är att det som uppfattas som positivt eller negativt varierar beroende på, bland annat, vad man söker för jobb.

En del arbetsgivare kan tycka att det är positivt att man lägger ut en massa festbilder, vilket kan i vissa fall tolkas som om man har ett bra socialt liv. Men även det beror både på vad det är på tjänst du söker, samt på rekryterarens egna preferenser.

– Vad som är positivt eller inte beror även på observatörens egen uppfattning om vad som är bra eller dåligt för jobbet eller rent personligt, säger Johan Treschow.

Hans bästa tips är att ta sig en ordentlig funderare på vad du har för planer i framtiden.

– Man ska tänka utifrån egna preferenser i dag och hur det kan bli i framtiden. Man måste ha en strategi, säger Johan Treschow.

Olika uppfattningar

Han menar att det bästa är att var försiktig. Men inte till den grad att man inte alls finns på internet.

– Om man har ett annorlunda namn och inte dyker på Facebook eller på Google kan det tyda på att man inte har något liv, säger han.

Frågan om vad som ska ingå i ens avtryck i sociala medier, hur "privat" man ska framstå är även en generationsfråga.

– De unga har ett helt annat förhållningssätt till vad som är privat. Därför kan det skapas olika uppfattningar inom familjer, där barn och föräldrar har olika uppfattningar, men båda har rätt, säger Johan Treschow.

ARTIKELN HANDLAR OM

Facebook