Avhoppad säljare: ”Vi sålde luft”

avLindah C Mohlin, Richard Aschberg

NYHETER

22 före detta telefonsäljare berättar om skandalbolagen: Det absolut mest oseriösa företaget som jag har jobbat för Skulle dumförklara kunderna

1 av 2

22 personer berättar i dag i Aftonbladet att de har jobbat som telefonförsäljare på de omstridda bolagen Riksdelen och 118700  och vittnar om fula metoder och fusk.

– Det är bra att det här äntligen kommer ut, säger flera.

Kvinna, har jobbat i ett år

– Jag vet hur dom lurar både företag och anställda. Vi sålde luft.

– De betalar inte ut fulla löner.

Kvinna, slutade för några år sedan

– Jag kan bekräfta att informationen ni har fått fram om hur företaget fungerar är korrekt! Vi sa att vi ringde från Nummerupplysningen och att företagens information legat med hos oss sedan tidigare och att vi inte kunde kolla upp om de betalat till oss tidigare. Och ja, det stämmer även att när vi påstod att vi hade ett samarbete med "Svensk Trafikanalys" så använde vi oss av påhittade siffror om sökstatistiken var 0 eller generellt låg. Efter några veckors anställning ifrågasatte jag hur sann informationen var som vi förmedlade till kunderna och fick till svars att "det är så vi jobbar."

– Jag är väldigt missnöjd med min anställning och önskar att ingen ska behöva bli bedragen av dessa företag, varken kunder eller anställda.

Kvinna, har jobbat cirka två år

– Det var flera gånger som säljare lurade gamla. Man satt och kolla allabolag.se för att hitta den äldsta att lura.

– Johan Lind och en annan chef viftar båda med sina kort och dem är inte sena med att visa sina tillgångar med fin champagne. Men lönerna till sina anställda var bara lureri.

Kvinna, slutade för ett par år sedan

– Vi skulle ju dumförklara kunderna. Gärna säga Sveriges största nummerupplysning. Så kunden trodde det var 118118 vi ringde ifrån.

Om vi inte sålde som dom ville blev det massutskällning och vi fick höra att vi lika gärna kunde vända burgare på McDonalds.

– Skulle man vara sjuk krävde de intyg från första dagen.

Man, jobbade i chefsställning

– Riktiga skojare. Betalar ej ut löner. Ungdomar jobbar mot endast provision.

Man, slutade för några år sedan

– Jag började jobba där via ett företagsevent anordnat av arbetsförmedlingen.

– Det här ordnades trots att arbetsförmedlingen visste om deras arbetsmetoder och hur de behandlar anställda.

Man, jobbade i chefsställning

– Att manipulera statistik gällande antal besökare till sidan och hur många som söker på just den branschen eller det företaget hörde till vardagen.

– Även att skicka ut fakturaliknande dokument för att förlänga kunder användes flitigt.

Kvinna, jobbade för några år sedan

– Hann få en snabb inblick i verksamheten och det skrämde mig. – Försäljarna uppmanades till att vara så otydliga som möjligt, få köparen att bara säga ja en gång och sen skulle köpet vara färdigt.

Kvinna, arbetade för några år sedan

– Chefen hotade med uppsägning om vi inte fick in ett sälj inom några timmar, hängde ut sina anställda och slängde kränkande ord mot oss så som han ville att vi skulle prestera.

Kvinna, jobbat i flera år.

– Jag slutade för två år sedan då Johan Lind tog över som närmsta chef och situationen blev ohållbar.

Kvinna, jobbade för några år sen

– Vi blev lockade med feta löner, företagsresor och extra förmåner om man sålde bra. Allt gick ut på att manipulera och ljuga för kunderna som vi ringde.

Man, har jobbat i flera år

– Anställda har behandlats illa, precis som kunderna

Kvinna, jobbade en kortare tid

– De är totalt öppna med att man skulle lura kunderna och varje morgon hade vi telefonmöte ihop med ett annat kontor. Det som mötena gick ut på var att skryta om hur kunder blivit lurade under veckan och nya fula knep man skulle använda.

Kvinna, slutade för några år sedan

– Jag slutade för att jag mådde så fruktansvärt dåligt av att gå till jobbet för att vi faktiskt rent av lurade kunderna och vi som säljare fick inte lägga på luren förrän vi försökt på minst tre sätt att få kunden till en ljudinspelning.

– Jag vill be om ursäkt till alla företagare som har drabbats.

Man, jobbade knappt två år

– Jag var ganska så okunnig när jag jobbade där, men blev faktiskt jätteglad nu när jag ser att ni har kommit på dem.

Kvinna, slutade för flera år sedan

– Allt ni har skrivit om att säljarna hittar på statistik och pris stämmer. – När jag jobbade där så började samtalsmallen med: "Nu är det snart ett år sedan vi var i kontakt sist," oavsett om de någonsin hade varit uppringda eller inte.

Kvinna, slutade för flera år sedan

– Jag är så glad att de äntligen granskas. Bolagen är en bluff.

Man, jobbade en kort period

– Jag har tidigare jobbat på företaget 118700, dock en väldigt kort tid! Fick se alla artiklar och vet verkligen vilka bluffmakare dessa personer är! Så glad för att ni tar upp detta.

Kvinna, har jobbat en kortare tid

– Jag har jobbat för nummerupplysningen 118700 och haft Johan Lind som chef, jag jobbade där i nästan två månader och fick näst intill ingen lön alls. Det är det absolut mest oseriösa företaget som jag har jobbat för, dessutom så sätter dom priserna till kunderna hur som helst.

Man, slutade för några år sedan

– När det stod klart exakt hur fult det fungerar så ville jag inte vara en del av det. Säljarna uppmanas att sälja till personer utan befogenhet, receptionister och medarbetare. Det är under hur detta ens kan vara bindande i enlighet med svensk lag.

Man, arbetade ett kort tag

– De lockade in mig på företaget med hög lön, men jag fick inte lönen förrän jag hotade med advokat. Jag slutade för jag vill jobba på ett sätt så man får nöjda kunder.

Kvinna, slutade för några år sedan

– Det var katastrof att jobba där. Vi fick inte vara hemma med våra barn om de var sjuka eller om dagis var stängt, hade vi inte sålt var vi tvungna att sitta över tills vi sålde. Vi fick gå och köpa alkohol med företagskortet och vi hade tävlingar där man som pris vann en snaps eller nån annan alkoholdryck.

Följ oss på Facebook  Tipsa oss på [email protected]

ARTIKELN HANDLAR OM