Aftonbladet.se nominerad till Årets dagstidning

NYHETER

Juryn: "Aftonbladets närvaro i digitala medier blir varje år allt mäktigare"

Den 4 oktober avgörs Pressens Tidnings stora tävling Årets Dagstidning. Idag avslöjades att aftonbladet.se är nominerad i klassen "Årets dagstidning nya medier".

- Jag tycker att det året som har gått är ett av de då vi har utvecklats mest. Det är roligt att det blir uppskattat, säger Kalle Jungkvist som är chefredaktör för aftonbladet.se.

Totalt är det sju klasser i tävlingen och i en av dem är aftonbladet.se nominerad. Juryns motivering lyder: "En satsning som ständigt förnyas, förändras och förbättras. Aftonbladets närvaro i digitala medier blir varje år allt mäktigare." Utöver aftonbladet.se är N24.se och na.se nominerade till priset.

– Självklart är det här roligt. Dessutom vill jag passa på att gratulera N24 som vi och Svenska Dagbladet har startat tillsammans. Det är roligt att även de är nominerade, säger Kalle Jungkvist.

Varför tror du att juryn valt att nominera aftonbladet.se?

- Vi hade förutsättningarna vad gällde förnyelse och nytänkande inom flera områden i år. Vi har satsat på läsarmedverkan med exempelvis bloggar och satsningen på ungt val. Dessutom har webb-tv utvecklats det senaste året och det är den andra delen som vi har storsatsat på. Förutom det arbetar vi hela tiden med att behålla vår position som Sveriges snabbaste och mest kompletta nyhetssajt.

Det bästa av två världar

Ekonomisajten N24.se startades av Aftonbladet och Svenska Dagbladet och har rönt stora framgångar sedan starten. Nu är även den sajten nominerad till "Årets dagstidning nya medier".

Grattis, Per Lundsjö som är chefredaktör och vd för N24.

- Tack, vad trevligt. Vi är nu faktiskt nominerade i två klasser, sedan tidigare är vi nominerade i klassen "Årets redaktion".

Vad ligger bakom er framgång?

– Vi har väldigt starka samarbetspartners i Aftonbladet och Svenska Dagbladet och är idag nordens största affärssajt. Vi har lyckats starta en egen identitet utifrån de två kulturerna och hämtat lite av det bästa från båda världarna. Resultatet är en sajt som satsar på seriös ekonomijournalistik men som också gillar att underhålla läsarna.

Aftonbladet nominerat för VM-satsning

Totalt är det sju klasser i tävlingen,två är avslöjade sedan tidigare – årets redaktion och årets marknadsaktivitet. I klassen årets marknadsaktivitet är Aftonbladet en av de tre tidningar som är nominerade för Sportbladets VM-satsning. De andra tidningarna som är nominerade i klassen är GP och Helsingborgs Dagblad.

Anders Ahlberg, chefredaktör för Pressens Tidning - varför delar ni ut detta pris?

- Det fanns pris på flera andra områden när det gäller tidningar. Tidskrifter har sina, det finns flera priser för kommersiella insatser och det finns Stora journalistpriset för enskilda insatser. Men det fanns inga priser som tittade på vad man gör på dagstidningarna, som är ett av de starkaste medierna. Därför instiftades det är priset, som delades ut för första gången för ett år sedan.

I år har fler än 50 olika tidningsföretag föreslagits. Av dessa har 21 kandidater vaskats fram - tre nominerade i respektive klass. Nomineringarna släpps på www.pressenstidning.se och bara där, hälsar Anders Ahlberg.

På onsdag klockan 20.00 bänkar sig gräddan inom svensk dagspress under kristallkronorna på Berns för att dela ut priserna under festliga former.

Fakta / Årets dagstidning

Priserna till Årets tidning instiftades av tidningarnas branschorgan Pressens Tidning. Det delades ut första gången förra året och delas in i sju klasser:

Susanna Vidlund, Caroline Olsson