Här är cyklar som guld för kleptomaner

NYHETER

Peter Kadhammar om Stockholms kriminella medelklass

Foto: STÄNGT PGA STÖLD Serviceteknikern Johan Sjöbeck håller i en plastskärm – det enda som finns kvar av hyrcyklarna i Hammarby Sjöstad.

Glöm snacket om att brottslighet har sin grund i fattigdom och svåra sociala förhållanden.

Jag gjorde en kort resa tillsammans med en servicetekniker som heter Johan Sjöbeck. Han sopar upp efter sommarens stöldepidemi i Stockholm och det jag såg var skrämmande.

Det handlar om de hyrcyklar som företaget Clear Channel har placerat i Stockholms innerstad. Cyklarna är ett bekvämt och miljövänligt system som finns runtom i Europa, till exempel i Frankrike, Spanien och Norge.

Där fungerar det utmärkt.

Men inte i Stockholm, för här blir cyklarna stulna och förstörda.

Johan Sjöbeck tog mig till de två värst vandaliserade cykelstationerna, i Hammarby Sjöstad och Södra stationsområdet.

I Hammarby Sjöstad parkerade vi vid en tom cykelstation där bara det grönsvarta metallräcket var kvar. I gräset bakom räcket låg en plastskärm som satt på en cykel innan den blev stulen.

– Det krävs en förbannad massa våld för att få loss cyklarna utan att betala hyran, sa Johan.

Clear Channel har stängt stationen, kanske för gott. Det går inte att ställa ut hyrcyklar när alla – alla! – blir stulna, natt efter natt efter natt.

Det hjälpte inte ens att, förutom det kraftiga låset i räcket, tjudra dem med stålvajer.

Gott om pengar

Vi fortsatte till Södra station.

Det området är den stockholmska medelklassens hjärta. Hit söker sig folk med gott om pengar, som gärna identifierar sig som lite mysig vänster och som tycker om att äta middag på någon av de trevliga kvarterskrogarna.

En kontinental livsstil. Nästan som i, öh, Paris.

Fast vandalismen är helsvensk.

På en gågata som heter Bangårdsgången fanns också ett räcke med tolv hyrcyklar. Det var som att ställa en kruka med guld på ett torg där Kleptomanernas riksförbund har årsmöte.

Så många cyklar blev stulna att Clear Channel beslutade att ta bort räcket och stänga stationen för gott.

Nu kommer det intressanta:

Hammarby Sjöstad och Södra station är två av Stockholms mest välmående områden, befolkade av människor med hög utbildning och intressanta, kreativa arbeten.

Genomsnittsinkomsten i Hammarby Sjöstad är 340 800 kronor per år. 66,1 procent av de vuxna har eftergymnasial utbildning.

Genomsnittsinkomsten kring Södra station är 321 600. 58,2 procent har eftergymnasial utbildning.

I Stockholm som helhet är genomsnittsinkomsten 283 300, och 50,9 procent har eftergymnasial utbildning.

Inte organiserat

Hammarby Sjöstad och Södra station är alltså, vid en ytlig anblick, sociala mönsterområden.

Varför stjäls då så många cyklar här? Vem norpar dem?

– Varken vi eller polisen har hittat tecken på att det är organiserat, säger Cecilia Harmsen, controller på Clear Channel.

Företaget har fått 350 av totalt knappt 600 cyklar stulna i sommar. Hälften av de knyckta cyklarna har återfunnits i parker och vid BMX-ramper, men 150 tycks borta för gott.

Av de få som åkt fast på stulen cykel (brytmärkena syns tydligt) har ingen varit straffmyndig. Att bevisa stöld är hart när omöjligt, så rubriceringen blir ”olovligt brukande”.

Påföljd: ett samtal

– Polisen kan inte blanda in de sociala myndigheterna. Värdet på cyklarna är för lågt, säger Cecilia Harmsen.

Påföljden blir ett litet telefonsamtal från polisen till mamma och pappa.

Vilka är alla dessa tjuvar? Kommer de utifrån? Ingen vet, men det är svårt att dra någon annan slutsats än att en stor del av dem är den lattelapande medelklassens – advokaternas, reklammänniskornas, webkonsulternas, arkitekternas och journalisternas – barn.

Serviceteknikern Johan Sjöbeck, årslön ”drygt 200 000”, åker runt med sin skåpbil och försöker hålla de cyklar som finns kvar i trim.

– Det är ofattbart, säger han. All denna förstörelse.

Peter Kadhammar