Norsk högskola garanterar kärlek

NYHETER

Högskolan i Trondheim ville locka fler studenter.

Och uppfann en ny kärleksslogan – där alla studenter garanteras att träffa en partner under studietiden.

Nu har skolan anmälts av en student som känner sig lurad av budskapet.

Trondheimsstudenterna är lyckligt lottade. I alla fall om man ska tolka deras reklamslogan bokstavligt.

Enligt marknadsföringen är Trondheim nämligen en särskilt kärleksfylld stad.

De blivande studenterna lockas därför med en ”Kärleksgaranti” där alla studenter garanteras att både bli kära och träffa en partner under studietiden.

– Du måste göra en insats själv, men alla som pluggar i Trondheim träffar en käraste under studietiden, säger projektledaren Tove Lill Karlsen till Dagbladet.

Ska inte tolkas bokstavligt

Marknadsföringen har upprört en del som nu har anmält skolan för att de har använt sig av falsk marknadsföring.

– Min första reaktion var att vi verkligen har många möjligheter att sysselsätta byråkratin, säger Tove Lill Karlsen som leder reklamprojektet till Dagbladet.

Enligt handläggaren på Norges motsvarighet till Konsumentombudsmannen, Forbrukarombudet, står utlovandet av ”Kärleksgarantin” inte i strid mot marknadsföringslagen.

Skälet är att det tydligt framgår att budskapet inte ska tolkas bokstavligt.

Men anmälaren har inte låtit den motgången tygla sig och har nu valt att överklaga förbrukarombudets beslut till det norska Marknadsrådet.

aftonbladet.se