Nu börjar rättegången mot Volvo

NYHETER

Åtalas för brandkatastrofen i Mont Blanc-tunneln där 39 omkom

Hettan i tunneln var så intensiv att kaklet på väggarna pulvriserades.

Totalt omkom 39 människor i branden som rasade i flera dagar.

Nu börjar rättegången mot Volvo. Biljätten åtalas för att ha vållat dödsbranden.

Sammanlagt 16 privatpersoner och företag har åtalats som ansvariga för den katastrofala branden den 11 kilometer långa Mont Blanc-tunneln.

- Vi beklagar djupt att 39 personer dog i olyckan och vi hyser den djupaste medkänsla med offren och deras familjer, säger Tommy Kohle, informationsdirektör vid Volvo Lastvagnar, det Volvo-företag som åtalas.

Infernot startade när en lastbil mitt i tunneln började brinna. 24 bilar som körde bakom fångades i en dödsfälla. De som inte omkom av hettan förgiftades av röken, som fyllde tunneln i dagar.

Rättegången i Bonneville i Frankrike väntas pågå under 13 veckor och ska klargöra den serie händelser som orsakade tragedin den 24 mars 1999.

Kan ha kastat fimp

Lastbilen som började brinna var belgisk och av typen Volvo FH12-420 och tillverkaren Volvo anklagas för vållande till annans död. Frågan gäller hur branden startade - och hur det kunde gå så illa.

Det finns uppgifter som pekar ut lastbilschauffören som vållande - han överlevde och påstås ha kastat ut en glödande cigarettfimp som sögs in i bilens luftfilter och antände olja, enligt haverirapporten.

Men enligt en fransk utredning kan det ha funnits fel i motorn, i konstruktionen på topplocket på bilen, som gjorde att fordonet började brinna - något Volvo tillbakavisar.

- Vi gör allt som står i vår makt för att garantera att våra lastbilar är i perfekt skick när de lämnar vår fabrik, säger Kohle.

- Vi har arbetat med våra experter för att fastställa brandorsaken och det finns tecken som tyder på att det var ett oväntat och plötsligt oljeläckage som gjorde att lastbilen började brinna, säger Kohle.

- Däremot har det inte varit möjligt att fastställa orsaken till läckaget, på grund av de extremt höga temperaturerna och det faktum att branden pågick i över 50 timmar.

- Det vi vet med säkerhet är att branden inte startade på grund av ett konstruktions- eller tillverkningsfel.

Anhöriga erbjuds miljoner

Säkerheten i tunneln dömdes ut helt efter branden, som var oerhört svårsläckt.

Hettan blev extrem - över 1 000 grader. Den giftiga röken gick inte att leda bort och det tog flera dagar för räddningsmanskapet att ta sig in till härden.

Förutom Volvo åtalas därför också en rad franska och italienska tjänstemän med ansvar för tunnelns säkerhet, liksom dåvarande borgmästaren i Chamonix.

Ett av bolagen som driver tunneln, det italienska SITMB, meddelade förra veckan att man betalar motsvarande 122 miljoner kronor till offrens 238 anhöriga - förutsatt att de går med på en föreslagen uppgörelse.

Enligt SITMB innebär den föreslagna ersättningen inte att man erkänner någon skuld.

Tidigare artiklar

Olyckor

Här är några av del allvarligaste olyckor som inträffat i bil- och tågtunnlar de senaste åren:

Caroline Olsson