Ikeas jurister undersöker möbelvaruhus i Kina

1 av 17
En poster vid restaurangen välkomnar gästerna.

avDavid Nannini Nilsson

NYHETER

Här är bilderna som kan få Ingvar Kamprad att sätta köttbullarna i halsen.

Möbelvaruhuset ”11 möbler” i Kina undersöks just nu av Ikea för varumärkesintrång.

– Juristerna på Inter Ikea Systems tittar på det här, säger Ylva Magnusson, pressansvarig för Ikea Sverige.

Bilderna, som nyhetsbyrån Reuters tagit, har nu lett till att Inter Ikea Systems, med högkvarter i Nederländerna, undersöker möbelvaruhuset i Kunming i sydvästra Kina.

– De tittar just nu på om detta är ett varumärkesintrång eller inte, säger Ylva Magnusson.

"Tänker bara på kunderna”

”11 möbler” som har fyra våningar och är 10 000 kvadratmeter stort, använder sig av ett liknande blå-gult färgschema, rum inredda med varuhusets möbler, och har en restaurang och kafé inredd med minimalistiska trämöbler, skriver Reuters reporter Melanie Lee.

En fundamental skillnad jämfört med Ikeas restaurang finns dock: inga köttbullar serveras. Däremot kan man avnjuta bräserat, strimlat fläskkött på kinesiskt vis, uppger Reuters.

Zhang Yunping, anställd vid kundtjänst på det kinesiska varuhuset, säger till nyhetsbyrån:

– Kunder har sagt till mig att vi liknar Ikea. Men det är inget problem för mig. Jag tänker bara på kundernas välbefinnande. Upphovsrätt och sånt är saker som de höga cheferna får sköta.

”Det finns likheter”

Ylva Magnusson uppger att Ikea tidigare har hanterat ett antal ärenden med företag som legat nära koncept som varumärkesskyddats av den svenskgrundade möbelkedjan.

– Jag vet att det dyker upp företag med jämna mellanrum som ligger nära varumärket. Då tar vi kontakt med dem för en diskussion, och ibland blir det en juridisk prövning också, säger hon.

Om ”11 möbler” säger hon:

– Det är för tidigt att säga om det är en kopia eller inte.

– Det finns likheter, men om det juridiskt faller in under varumärkesintrång vet jag inte.