"Har betett sig som tondöva brukspatroner"

Publicerad:
1 av 2

NYHETER

Trycket blev för stort för SCA:s vd Jan Johansson, som avgår med en fallskärm på 22 miljoner.

Paul Ronge, pr-strateg och mediestrateg, kallar bolagets krishantering för ett ”totalt magplask”.

– Det kommer att ta lång tid att reparera.

Paul Ronge, medieråd­givare
Paul Ronge, medieråd­givare

SCA:s privatjetplan användes betydligt mer än vad företaget hade påstått. Ibland med vd:n Jan Johansson ensam ombord. Ibland med hans fru. Ibland med ordföranden Sverker Martin-Löfs j2akthundar.

Martin-Löf avgick i januari. Och i dag var det vd Jan Johanssons tur.

– Det tyder på en miserabel krishantering. De har betett sig som tondöva brukspatroner hela gänget, säger Paul Ronge.

Hur påverkas SCA:s förtroende?

– Det är en katastrof både för SCA och Industrivärden som är ägare. Det blir vanhedrande för hela bolaget och är mycket dåligt för deras varumärke. Det kommer att ta lång tid att reparera.

Hur kunde det gå så långt?

– Jan Johansson och resten av ledarna i styrelsen har inte förstått kritiken. De har mörkat siffror och vägrat svara på frågor. Att det dröjde en hel månad innan bolaget ändrade sina rutiner är ett bevis på att man tog kritiken på allvar.

Är du förvånad?

– Jag är förvånad över hanteringen. De här personerna brukar ställa hårda krav på sig själva och andra i sin omgivning. Men det verkar inte som att de ställer lika höga krav på kommunikation. Då blir det som nu, totalt magplask.

Företagsledarna  verkar ha "levt i en bubbla", enligt Paul Ronge.

– Direktörer är inte mer än människor. Och det här har ju fungerat år ut och år in för dem. Då är det svårt att se varför det kommer kritik helt plötsligt. Att träffa en kund över en fälld älg är inget konstigt för dem. De blev fartblinda.

Hur mycket beror på deras pr-konsulter?

– Konsulterna borde skämmas ögonen ur sig. Det värsta man kan få är krishanterare som gullar med sina arbetsgivare. När en sådan kris uppstår måste någon förklara för de som åker helikopter som andra åker tunnelbana, att folk kommer att reagera.

Vad betyder det för företagsledarna, personligen?

– Det är en tragedi, så klart. Jan Johansson och Martin Sverker-Löf är omvittnat duktiga företagsledare. Sverker-Löf har ju varit grand old man i företagsvärlden i årtionden. Att han ska behöva sluta på grund av spritleveranser med helikoptrar är väldigt olyckligt.

Vad skulle de ha gjort annorlunda?

– Jag brukar säga, börja inte med att försöka hitta vad som är fel i mediarapporteringen utan försök hitta vad som är rätt. Då kan man hantera kriser på ett annat sätt. Till exempel borde de ha bestämt omgående att inte använda sig av privatflyg i företaget. Man kan inte sticka huvudet i sanden, som de gjorde.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN