Läsarna: Rör inte vårt flyg

NYHETER

”Så länge politikerna flyger gör vi det”

Foto: Motsättning De varma stränderna och avlägsna resmålen hägrar mer och mer bland svenskarna, och enligt aftonbladet.se:s läsarundersökning väger klimathotet lätt i jämförelse.

Hoten om klimatlarmen ökar.

Men aftonbladet.se:s läsare vill inte ge upp flyget för miljöns skull.

I alla fall inte så länge politikerna fortsätter flyga.

– Det är lätt att skylla ifrån sig, men jag håller med dem, säger miljöpartiets språkrör Peter Eriksson.

Nya siffror från Luftfartsverket visar att svenskarna flyger allt mer. Samtidigt duggar varningarna om flygets inverkan på klimatet allt tätare.

Och motsättningarna lär bestå, om man tittar på aftonbladet.se:s läsarundersökning. Över 75 procent av läsarna är inte beredda att avstå flyget för miljöns skull.

”Vi i Sverige får enligt Kyotoprotokollet släppa ut mer växthusgaser än vad vi i dag gör. Att försöka få oss att få dåligt samvete för att vilja flyga utomlands någon gång per år är befängt”, skriver signaturen Ripperz i aftonbladet.se:s forum.

Och Ripperz får medhåll på flera håll.

”Jag flyger så länge Al Gore flyger. För det gör han ju hur ofta som helst”, skriver signaturen Visanto.

Att Gore själv gått ut med att han kompenserar sitt flygande genom att köpa utsläppsrätter för att bli koldioxidneutral verkar inte ha nått fram.

”Politikerna har ansvar”

Men Visanto är inte ensam om att lägga ansvaret på politikerna.

Många av läsarna anser att det är de som har makten att påverka flygandet.

”Den vanliga svensken kan omöjligt själv göra skillnad för att minska på utsläppen i sån grad att det faktiskt sker någon skillnad. Det krävs en större politisk medverkan. Det är politikerna och de stora företagen som har inflytande som måste ta de stora stegen. Tar de stora steg följer människan efter”, skriver Snowfreak.

Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson håller med aftonbladet.se:s läsare.

– Personligen försöker jag flyga mindre. Men det handlar också om att hitta ny sätt att ta sig fram. Jag tycker till exempel att vi måste förbättra järnvägen, säger han.

Har inte varje indvid ett eget ansvar?

– Jo, i dag finns det andra sätt att ta sig fram. Interrailkortet genom Europa fungerar utmärkt, det har jag själv provat.

Högre priser på biljetter skulle också få många av läsarna att avstå från flygandet.

”Mycket hög skatt och alltså jättedyra flygbiljetter skulle hålla mig borta från flyget”, skriver Berran.

Även på den punkten håller Peter Eriksson med läsarna.

– Skatter är det mest effektiva sättet att styra med. Jag tycker absolut att vi måste höja flygskatten, säger han.