SD utklassar alla på sociala medier

SAMHÄLLE

Sverigedemokraterna sopar banan med de andra partierna i sociala medier, visar Aftonbladets genomgång.

– SD har prioriterat sociala medier och nu får de betalt, säger André Assarsson, expert på digital marknadsföring.

KD, L och MP är sämst enligt statistiken – och alla riskerar samtidigt att åka ur riksdagen.

Sverigedemokraterna är överlägsna när det gäller att engagerapå Facebook, den sociala medie-kanal som når överlägset flest svenskar. Aftonbladets genomgång visar att partiet utklassar konkurrensen, vecka efter vecka.

– Det är inte förvånande. Andra partier har haft bra relationer till etablerade medier och prioriterat dem. SD har byggt upp en stark infrastruktur på nätet. Ger du kärlek till en kanal så får du kärlek tillbaka, säger André Assarsson, moderat-märkt konsult på pr-byrån Miltton Labs.

Själv säger Joakim Wallerstein, kommunikationschef på SD:

– Vi driver frågor som människor bryr sig om. Du jobbar själv för en tidning som inte låter oss annonsera och som delägs av ett parti. Vi har inte de kanalerna, vi satsar på sociala medier.

Foto: Crowdtangle
Partiernas interaktioner (lajks, delningar och kommentarer) i sociala medier hittills i år
Foto: Crowdtangle
​Siffrorna som visas i grafen ovan

Populistiska partier och rörelser lyckas bäst på Facebook i länder över hela Europa. Framgångarna för Donald Trump, det tyska partiet AfD och brexit-rörelsen har till stor del tillskrivits förmågan att mobilisera väljare på sociala medier. AfD fick dessutom fick draghjälp från den amerikansk byrån Harris Media med att identifiera målgrupper, mejsla fram budskap och mobilisera väljare. Enligt Washington Posts granskning utklassade AfD konkurrensen på Facebook – och fick hela 12,6 procent av rösterna i valet.

– Sverigedemokraterna har ett tydligt fokus på att driva engagemang genom att använda rädsla och misstro som främsta redskap. Det har tyvärr alltid varit effektivt för den typen av rörelser. Vi vill tilltala väljare med en hoppfull och optimistisk framtidsbild och vi vill att de ska engageras av positiva känslor, säger Henrik Karlsson, kommunikationschef för MP.

Foto: FACEBOOK
Exempel på hur Sverigedemokraterna jobbar på Facebook, med humoristiska och lättillgängliga budskap – och massa interaktioner.

Sociala medier har tidigare varit ett gratisalternativ för att nå ut med budskap för de som inte har råd eller tillgång till etablerade medier eller traditionella reklamkanaler. Men den senaste tiden har Facebook skruvat om sina algoritmer, alltså det som styr vad du ser i ditt flöde, och gjort det allt svårare för företag, organisationer och partier att synas.

Numera har man i princip två alternativ för att nå ut med sina inlägg. Det första är att köpa annonser och exponering. Samtliga partier Aftonbladet talat med säger också att de kommer öka sina reklaminvesteringar i sociala medier inför valet.

– Vår totala valbudget är på drygt 70 miljoner kronor, varav ungefär hälften läggs på reklam. Vår annonsering fördelas på många olika medieslag, men det blir mer socialt än förra valet, säger Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar.

Statistik som Socialbakers tagit fram för Aftonbladets räkning visar att alla partier i varierande grad köper annonsering för inlägg från sin Facebook-sida. I vilken omfattning de använder så kallade ”dark ads”, alltså målgruppsanpassade annonser, vet ingen.

Kristdemokraterna verkar i alla fall enligt samma statistik sponsra flest inlägg. De får också störst utväxling för sina annonser, i form av interaktioner.

Foto: Socialbakers
Andelen sponsrade (blå) och osponsrade inlägg (grön). Socialbakers vet inte med 100 procents säkerhet om inläggen är sponsrade men mäter "alla inlägg som beter sig som sponsrade"
Foto: Socialbakers
Kristdemokraterna får flest interaktioner per sponsrat inlägg. Statistiken avser sponsrade inlägg från KD:s Facebooksida, ej så kallade ”dark ads”.

Det andra sättet att nå ut är att styra om mot mer så kallat ”engagerande innehåll”, som folk delar och kommenterar, vilket automatiskt ger större spridning. Men detta kan leda till ett högre tonläge i debatten, varnar bedömare.

– Ilska flyger mycket bättre än kärlek. Så fort vi är emot någonting och blir arga så får det mer engagemang, säger Judith Wolst, expert på sociala medier.

Henrik Karlsson på Miljöpartiet igen:

– Vi ser redan nu en hårdare ton i sociala medier från partier och politiskt engagerade människor. Men vi ska också komma ihåg att det finns många goda krafter på sociala medier och det är de vi vill nå.

”Svårt att nå väljare i dag”

André Assarsson på Miltton Labs varnar de mer etablerade partier för att skruva upp tonläget allt för mycket i jakten på delningar.

– Tar man genvägen genom en mer attackmässig mobilisering kommer man kanske vinna på kort sikt, men tappa målgruppen på lång sikt. SD är lika aggressiva i tv och debatter som på sociala medier, det kan inte andra partier vara.

SD:s försprång bör oroa andra partier, säger han.

– Det är jättesvårt att nå väljare i dag, men med sociala medier kan man nå dem från morgon till kväll och ända in i vallokalen. Dessutom får du trovärdighet, om Vänsterpartiet säger att de är bra så tror ingen på dem, men när din granne eller farmor delar deras sida på Facebook litar du på det.

Foto: Crowdtangle
Sverigedemokraterna har även flest följare på Facebook
Här är Sveriges 7 största sociala medier 00:37
ARTIKELN HANDLAR OM