Amanda anmälde sexistisk annons – nu fälls leksaksbutiken

1 av 2 | Foto: Angelo Musco/Privat
Amanda reagerade på annonsen som hon såg i höstas.
NYHETER
Foto: Privat
Bilden som fick Amanda att reagera.

Amanda fick syn på annonsen och reagerade på hur pojken och kvinnan framställdes – nu har reklamen fällts.

I höstas fick juriststudenten Amanda Eklund syn på en annons som fick henne att reagera. Annonsen var från leksaksbutiken Lekia i Umeå som gjorde reklam för maskeradkläder.

– Jag såg den här bilden där pojken och kvinnan var utklädda, pojken som pirat och kvinnan framställdes som ett sexobjekt. Jag reagerade på det.

Amanda som har studerat marknadsföringsrätt tänkte direkt att det föll inom ramarna för vad som är sexistisk reklam och gjorde en anmälan till Reklamombudsmannen.

– Det går lätt och snabbt att göra, jag brukar anmäla när jag ser sådan reklam.

”Inte oväntat”

Och Amanda fick rätt. Nyligen fällde Reklamombudsmannen annonsen då de ansåg att den var könsdiskriminerande.

Nämnden finner att det faktum att pojken är utklädd till pirat med ett svärd i handen, och att kvinnan är utklädd till en lättklädd ängel med kort kjol, höga klackar och strumpeband ger en stereotyp bild av könsrollerna på ett sätt som är nedvärderande för både män/pojkar och kvinnor/flickor”, skriver de i beslutet.

Nämnden som prövat annonsen ansåg däremot inte att kvinnan framställts som ett sexobjekt,

– Det var inte oväntat, men det räcker inte, säger Amanda om fällningen.

För som det är nu blir det inga konsekvenser av beslutet. Hon skulle vilja se en lagstiftning gällande sexistisk reklam – något som andra länder i Norden har.

– Jag tror att vi behöver en lag mot detta.

”Ska ha sunt förnuft”

Helena Christiansson, som jobbar med marknadsförning centralt på Lekia, säger att det är de enskilda butikerna inom kedjan som själva står för annonseringen.

– Alla inom Lekia ska ha sunt förnuft, omdöme och ta sitt sociala ansvar, vilket vi informerar dem om.

När Aftonbladet kontaktar Lekia i Umeå hänvisar de till sitt uttalande till Reklamombudsmannen. I det säger de att annonsen inte riktade sig till barn då den handlade om maskeradkläder – 75 procent av omsättningen ska vuxna stå för. Det är studenter som är deras största kundkrets när det gäller maskeradkläder. De hade ingen tanke på att annonsen kunde ses som sexistisk – utan ville bara visa sitt utbud för barn och vuxna.