Norwegianplan fick motorhaveri över Rom

25 bilar och 12 hus skadades i ”en storm av stål och järn”

avOskar Forsberg

Ett Norwegian-flygplan i Rom fick motorhaveri och delar ramlade ner över staden.

En av motorerna på planet, av modell Boeing 787, havererade strax efter starten.

Det rapporterar den italienska tidningen Il Messaggero.

Det var i går som olyckan var framme i Rom.

Norwegianplanet DY7115 med 298 passagerare, som skulle från den italienska huvudstaden till Los Angeles i USA, fick motorhaveri strax efter start.

”En storm av stål och järn”

Motordelar föll från himlen och enligt den italienska tv-kanalen RAI Uno och tidningen Aviation Herald träffades 25 bilar och 12 hus av de fallande bitarna.

En person ska också ha träffats av delar.

– Det såg ut som en hagelstorm. Jag gick ut på balkongen och såg en storm av stål och järn, säger vittnet Antonello Gusinu, 54, till tidningen Il Messaggero.

Piloten fattade efter haveriet beslut att vända tillbaka till flygplatsen Fiumicino.

Haverikommissionen utreder

Motorn är av typen Rolls-Royce Trent 1000. Producenten har, enligt sajten Hangar24, haft stora problem med modellen och Norwegian har bytt ut motorerna på de flesta av sina flygplan.

Den italienska haverikommissionen har nu startat en utredning.

Norwegian och deras kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson kommenterar händelsen i ett utskick.

”Det vi kan bekräfta är att DY7115 som skulle ha flugit från Rom till Los Angeles igår 10 augusti fick indikationer på att det var fel på ena motorn kort tid efter att planet hade lyft. Kaptenen valde då att returnera till Rom och planet landade tryggt”, skriver man.

Norwegian: ”Bokar om biljetter”

Man skriver vidare att säkerheten för passagerare och besättning ”alltid har absolut högsta prioritet”. 

”Vi jobbar nu aktivt med flygplatsen i Rom (FCO) och med italienska myndigheter för att undersöka denna händelse närmare och eftersom det är en pågående utredning kan vi inte ge ytterligare kommentarer i nuläget”, fortsätter man i meddelandet.

Drabbade passagerare tas om hand ”på bästa möjliga sätt”, enligt Norwegian. 

”Vi har bistått passagerare på plats på flygplatsen, vi har bistått med hotell och upprättat ett särskilt telefonnummer som de kan ringa till för att få hjälp med att bland annat boka om sina biljetter”, skriver man.

ARTIKELN HANDLAR OM

Norwegian

Rom

AB Voice