Malmöbyggnad kan bli Sveriges fulaste

Av: Robert Rosén

Publicerad:
”Nils” på Drottninggatan är Malmös representant när årets fulaste nyproduktion ska utses.
Foto: Robert Rosén
”Nils” på Drottninggatan är Malmös representant när årets fulaste nyproduktion ska utses.

Förra året kammade rosthuset i Malmö hem priset som Sveriges fulaste nyproduktion.

I år finns en annan Malmöbyggnad med bland de nominerade till samma pris.

– Det verkar som att man inte har några begränsningar när det gäller vad som pågått, säger Bengt Hellborg från Arkitektupproret om ”Nils”.

För fjärde året i rad delar Arkitekturupproret ut Kasper Kalkon-priset, som går till årets fulaste nyproduktion. När 2018 års vinnare skulle utses vann Malmöbyggnaden Kvarteret Sofia, mer känt som rosthuset, vid Rörsjöparken.

De nominerade till fulaste nybygge 2019 har nu presenterats - och återigen kan en Malmöbyggnad vinna. Bland de nominerade finns nämligen Brf Nils 24 på Drottninggatan.

I nomineringen sågas designen med ett lådkoncept - som enligt Arkitekturupproret för tankarna till en containerhamn - och beskrivs som ”Mörkt, kantig och helt befriat från allt som människor gillar och mår bra av”.

”Har inget skönhetsvärde”

– Den är väldigt tråkig med en mörk fasad utan några utsmyckningar. Fönstren är totalt fantasilösa. Sen kan vi inte riktigt förstå varför man lagt ännu en box ovanpå. Det är så påhittigt men har inget skönhetsvärde, säger Bengt Hellborg, arkitekt och kontaktperson för Arkitekturupproret i Skåne, och fortsätter:

– Det verkar som att man inte har några begränsningar när det gäller vad som pågått. Man kunde använt den energin till att göra huset vackert tycker vi.

Nomineringarna till Kasper Kalkon-priset var i år många och Arkitekturupproret har plockat ut hela 30 kandidater som gör upp om det (o)åtråvärda priset.

– Vi har rätt många kandidater nu för att lite visa bredden på fulheten. Alltså att dagens idéer om hus har spårat ut litegrann, kan man säga, berättar Bengt Hellborg.

Foto: Robert Rosén
Ann-Christine Nilsson instämmer i Arkitektupprorets mening.

”Alldeles för fyrkantig”

Bland Malmöborna tycks det råda delade meningar kring byggnadens utseende.

– Jag tycker inte den är ful. Den ser rätt bra ut, säger Jonas Darte som finner de kritiserade boxarna intressanta.

Han menar att den passar väl in i stadens blandade arkitektur.

– Alla ställen har sin charm. Alla städer behöver sina symbolbyggnader som Torson och Kronprinsen på sin tid. Du kan inte ha allting likadant, då blir det inte roligt.

Ann-Christine Nilsson instämmer däremot i mångt och mycket med vad Arkitektupproret har att säga om byggnaden.

– Jag tänker att den är alldeles för fyrkantig, hörnen är alldeles för skarpa och sen kan man väl ha synpunkter på färgen. Jag tycker den har för mörk färg.

Hyllar Hyllie

När det gäller byggnationen i Malmö tycker hon istället att Hyllie sticker ut som ett positivt exempel.

– Det finns väldigt många fina och intressanta byggnader utåt Hyllie tycker jag, med en annorlunda färgsättning och annorlunda former. Det är nytänkande i Hyllie tycker jag.

Även om en Malmöbyggnad vann i fjol och en annan har chansen att göra det i år sticker staden inte ut, enligt Arkitekturupproret är dagens arkitektur generellt sett istället ett globalt problem. Arkitekterna har helt enkelt prioriterat bort utseende till förmån för funktion.

– Människor vill få en positiv förnimmelse av att vi lever i ett mänskligt samhälle hela tiden. Det saknas i de här moderna byggnaderna. För min del kallar jag inte det stil, utan det är bara ett sätt att bygga hus på där man inte bryr sig om stil egentligen, säger Hellborg.

Trots den mindre smickrande nomineringen har bostäderna i Brf Nils 24 gått åt, då det enligt byggherren JM bara finns en lägenhet kvar i huset.

Aftonbladet har varit i kontakt med arkitekturfirman Yellon som ligger bakom ”Nils”, vilka dock inte besvarat Aftonbladets frågor.

Foto: Robert Rosén
”Lådan” som sticker ut bedöms som en av de fulaste sakerna på huset.

ANNONS

Storsäljare

Malmö

Köp en deal, spara upp till 90%

Publicerad:

LÄS VIDARE