Hörde flera andra personer – i Comviqs telefonkö

Av: Oskar Forsberg

Publicerad:

Elaf Ali ringde Comviq kundtjänst.

Under väntetiden kunde hon höra flera andra kunder som också ringde.

Anledningen är, enligt mobiljätten, ett ”tekniskt fel i ett it-system”

Journalisten Elaf Ali ringde mobiljätten Comviqs kundtjänst. Medan hon väntade i telefonkön kunde hon plötsligt i olika omgångar höra flera andra personer.

– Det första var en upprörd man, skriver hon till Aftonbladet.

Bandade samtalet

Elaf tänkte att den arga mannen hade ett samtal med en comviq-operatör i andra änden och att hon råkade höra det på grund av någon felkoppling.

– De andra lät som vanliga samtal och de flesta som att de bara var hemma och samtalade - jag tänker andra som stod i kö? Men det vet jag såklart inte säkert.

Elaf Ali blev överraskad och tog fram en annan telefon för att dokumentera det hon upplevde.

Hon spelade in ett av samtalen - där man i bakgrunden hör en kvinna som verkar sjunga för sitt barn. Kvinnan och barnet hörs i samtalet mellan Comviqs datorröst som berättar att det är väntetid.

Hon publicerade sedan klippet på Twitter.

Journalisten Elaf Ali.
Foto: PRIVAT
Journalisten Elaf Ali.

Anledningen: ”Hög belastning”

Comviq bekräftar att man har haft tekniska problem på grund av för hög belastning.

– Vad vi vet i dagsläget är att det inträffade beror på ett tekniskt fel i ett it-system i vår kundservice, säger Daniel Wahlström på Comviq och Tele2.

Problemet ska nu vara identifierat.

– Totalt är det ett tiotal kunder som vi känner till som har drabbats.

Comviq uppger att man varit i kontakt med några av de drabbade kunderna.

– Men det är tekniskt inte möjligt att identifiera alla drabbade, säger Daniel Wahlström.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN