Depression

Därför mår vissa bättre av höstmörkret

avNora Fernstedt

Blir du trött och deppig när mörkret kommer och dagarna blir kortare? Då är du inte ensam.

Men det finns också de som mår bättre av höstmörkret.

Forskaren Katarina Danielsson tipsar om bästa knepen för hur du kan må bra under vinterhalvåret.

Så här års är vi många som blir nedstämda och trötta, och vissa hamnar i en så kallad höstdepression.

– Vi behöver dagsljus för att bilda D-vitamin, och det får vi under sommaren. Men på vintern minskar förmågan att bilda D-vitamin, säger Katarina Danielsson, specialistläkare i psykiatri och forskare vid Institutionen för neurovetenskaper vid Uppsala universitet.

Att ändrade ljusförhållanden påverkar oss människor vet forskare sedan länge. Höstdepressioner är vanligare än vårdepressioner. Vad det beror på vet man inte säkert.

Det är dock inte alla som tycker att mörkret är jobbigt. Vissa har svårt att somna på sommaren när det är ljusa kvällar – och då har mörkret i stället en positiv effekt.

– Man kan få bättre sömn och bli lugnare. En del av dem som har sömnproblem eller svårt med dygnsrytmen får lättare att somna på kvällen. Det beror på att vårt sömnhormon melatonin är beroende av mörker. Är det ljust en stor del av dygnet produceras mindre melatonin, säger Katarina Danielsson.

”Gå ut på dagen”

För den som tycker att höstmörkret är väldigt jobbigt tipsar Katarina om att försöka ta vara på det tidiga dagsljuset.

– Lys upp på morgonen, gå ut en stund på dagen. Det finns också bra lampor i dag, både blått och vitt ljus påverkar sömnhormonerna, säger hon.

1 av 3 | Foto: Privat
Katarina Danielsson, specialistläkare i psykiatri och forskare vid institutionen för Neurovetenskaper vid Uppsala universitet.

På kvällen ska man däremot se till att ha det mörkt.

– Sitter man vid datorn eller telefonen på kvällen kan man tappa de goda effekterna man får av mörkret. Dra ner ljusstyrkan. Man kan ha mysigt ljus runt sig, men inte starkt ljus.

En del väljer också att äta extra D-vitamin under vinterhalvåret för att må bättre och bli piggare. Men innan man börjar med dagliga tillskott bör man ta reda på sina egna D-vitaminvärden.

– D-vitamin finns redan i många livsmedel som mjölk och vissa grönsaker. Det finns personer som tar tillskott på vintern och upplever att det känns som en energiboost. Men det finns inga vetenskapliga belägg för det, säger Katarina Danielsson.

ARTIKELN HANDLAR OM