Hoppet minskar för saknade sjömän

NYHETER

Sjöräddningens dykare lyckades inte ta sig in i det kantrade lastfartyget – sju man saknas fortfarande

Foto: Medicinsk personal står redo att ta hand om sjömännen, men hoppet om att någon ska ha överlevt olyckan minskar för varje timme.

ÅRHUS. Den danska sjöräddningens dykare lyckades inte ta sig in i det kantrade slovakiska lastfartyget Omer/N.

Sju man saknas efter olyckan och det befarades att de fanns instängda i vraket.

Minst en besättningsman omkom när det lastfartyget OmerN kantrade nära Fehmarn Bält mellan Danmark och Tyskland på söndagseftermiddagen.

Det 80 meter långa fartyget med en turkisk besättning på elva man kantrade vid 15-tiden femton nautiska mil – cirka 28 kilometer – väster om Gedser på den danska ön Falster. Besättningen på ett förbipasserande ryskt fartyg slog larm till sjöräddningstjänsterna i Tyskland och Danmark.

Tre besättningsmedlemmar räddades ombord på det ryska fartyget, medan en man firades upp av en av de räddningshelikoptrar som kommit till haveriplatsen. Mannen var dock redan död.

Det kapsejsade fartyget drev under kvällen in mot Rödsand söder om Lolland, där det gick på grund strax efter klockan 20.

Fartyget ligger på babords sida med överbyggnaden under vattnet. En dykare försökte på söndagskvällen ta sig in i överbyggnaden, men vädret var för hårt, upplyser Sövärnets operativa kommando (SOK).

– Vi kommer att försöka vrida fartyget runt, så att dykarna lättare kan komma in i skeppet, säger vakthavande vid SOK.

En bogserbåt ligger vid haveristen, men klarar inte uppgiften på egen hand. Ytterligare en bogserbåt var under natten på väg.

Enligt de tre räddade besättningsmedlemmarna fanns minst tre av de sju saknade i sina hytter då fartyget kantrade. Hoppet stod till att de ska ha överlevt i luftfickor i vraket, men allt eftersom tiden gick falnade hoppet att hitta dem vid liv.

– Det finns fortfarande chans att vi kan hitta dem vid liv men vi är inte överdrivet optimistiska, säger vakthavande vid SOK.

Styckegodsfartyget OmerN är enligt det internationella fartygsregistret byggt 1984 och ägs formellt av ett rederi med säte i Ankara i Turkiet. Det är på 1510 bruttoregisterton.

En grupp experter med avlyssningsutrustning fanns under natten på plats för att försöka uppfatta eventuella livstecken från de sju besättningsmän som förmodades vara instängda.

TT