Tonlöst sedan Gudrun

NYHETER

Telefonen har inte fungerat ordentligt sedan stormen Gudrun. Nu har Kjell och Lisbeth Carlsson tröttat.

– Det här är sanslöst, säger Lisbeth.

Foto: Får inget svar Kjell Carlsson, Gryteskog, har inte haft en fast fungerande telefon sedan stormen Gudrun. Han är kritisk till Telia Soneras sätt att hantera ärendet och har skrivit flera brev och ringt många gånger. Foto: ROLF ANDERSSON

Telefonsamtal och internetuppkoppling bryts och det går inte att ringa till parets telefon. Så har det varit allt som oftast i Gryteskog utanför Borås sedan stormen i januari 2005.

Fast mobil

– Före stormen hade vi vanlig telefon, internet och allting. Men sedan blåste varenda stolpe här ner, säger Kjell Carlsson.

Efter stormen fick de veta att telefonledningen inte skulle komma upp igen. I stället erbjöds de Telia fast mobil som kopplar telefonen via en adapter som är ansluten till mobilnätet.

– Men det var rena rama skräpet och har krånglat sedan första dagen.

Flera tekniker har besökt Gryteskog. Men två adaptrar och tre olika antenner senare fungerar telefonen fortfarande inte ordentligt. Sedan 16 juli kan de inte ringa alls.

Beklagar

Jan Sjöberg, presschef på Telia Sonera, beklagar det inträffade, men känner inte till några speciella problem med abonnemanget.

– Nej, jag har inte hört någonting om det tidigare. Om vi har installerat Telia fast mobil ska det finnas täckning och fungera som det ska.

Men för att kunna säga varför det fortfarande inte fungerar vill han få mer tid att utreda ärendet.

Nina Jansson