Bolaget ljög om farligt gods på MH370

avOlof Svensson

Experter: Har orsakat flera incidenter tidigare

1 av 46 | Foto: REUTERS
MH370 försvann den 8 mars i år.

Malaysia Airlines förnekade så sent som för fyra dagar sedan att man fraktade farligt gods på MH370.

Nu erkänner bolaget att det fanns litiumbatterier i lastutrymmet - vilket kan ha utlöst en katastrof.

– Det har orsakat flera incidenter tidigare, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.

Litiumbatterier finns i vanliga mobiltelefoner och bärbara datorer. Ombord på flygplan kan batterierna däremot vara rena rama dödsfällan.

Malaysia Airlines förnekade så sent som för fyra dagar sedan att man haft farlig last ombord. På frågan vad planet fraktat svarade bolaget "flera ton mangostan-frukter".

Ligger bakom 140 incidenter

I dag bekräftade bolaget att det funnits litiumbatterier i lastutrymmet.

– Vi fraktade en del små litiumbatterier, de är inte stora och de är i princip godkända av ICAO, Internationella civila luftfartsorganisationen, sa Malaysia Airlines vd Ahmad Jauhari under en presskonferens i dag, enligt Daily Mail.

Enligt honom försäkrade man sig däremot flera gånger om att batterierna fraktades enligt rådande riktlinjer.

– Flygbolag gör det här hela tiden, det är inte bara Malaysia Airlines. De här godsen fraktas av många bolag, säger Jauhari.

Enligt den amerikanska federala luftfartsmyndigheten FAA har litiumbatterier legat bakom mer än 140 incidenter mellan 1991 och 2014.

2010 kraschade ett av UPS fraktflygplan i Dubai. Planet hade litiumbatterier i lasten.

Överhettas och utlöser brand

Bill Vincent, tidigare säkerhetschef för myndigheten menar att de nya uppgifterna stärker teorin om att planet börjat brinna. Enligt honom kan batterierna överhettats och börjat brinna - vilket i sin tur kan ha slagit ut planets kommunikationssystem och fyllt kabinen med giftig rök.

Teorin stöds även av flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.

– Det har förekommit litiumbränder tidigare på samma typ av flygplan, säger han.

När batterierna överhettas höjs temperaturen så våldsamt att de kan fatta eld. I ett sådant scenario kan det sedan gå mycket snabbt.

– En av mina huvudhypoteser är att en katastrofisk brand ligger bakom det här, möjligen utlöst av batterier, säger Hans Kjäll.