Experten: ”Det finns tidspress”

Av: Victor Stenquist

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 49

Nya uppgifter om signaler från försvunna MH370 ökar hoppet om att hitta det.

Men sökoperationen för samtidigt en kamp mot klockan.

– Om det börjar gå veckor driver vrakdelar iväg av ytströmmar och vindar. Om de vattenfylls sjunker de, säger flygsäkerhetsanalytikern Hans Kjäll.

Alla moderna passagerarplan är utrustade med sensorer och givare som mäter av planets status och via satellit skickar till tillverkaren.

Just sådana signaler som har visat sig sändas ut fyra till fem timmar efter senaste kontakt ökar förhoppningen om att MH370 ska hittas.

– Men jämna mellanrum skickas signaler och flygbolagen kan välja att prenumerera på en automatisk övervakning, säger Hans Kjäll, flygsäkerhetsanalytiker, tidigare vid Luftfartsstyrelsen men numera konsult.

Svårare ju mer tid som går

Det har redan gått mer än sex dygn och den omfattande sökoperationen som nu vidgats ända till Indiska oceanen kommer få svårare jobb ju längre tid som går.

– Man får räkna med att vrakdelar successivt sjunker och sådant som flyter blåser längre bort. Det är en kamp mot klockan för att allt inte ska försvinna från ytan, säger Hans Kjäll.

Ju längre tid som går, desto större också området som planets delar flyter ut på.

– Det är bara att hänvisa till Air France-haveriet som hade exakt samma yttre förlopp. Då hade man turen att efter fem dygn hitta lite vrakdelar. Sedan hittade man flera utspridda på flera kvadratmil.

Detta försvårar arbetet med att hitta planets svarta låda – som vilar på den exakta hemligheten om hur olyckan gått till. Vid Air France-katastrofen från 2009 tog det två år innan man till slut hittade lådan.

Enligt Hans Kjäll är det troligaste att planet havererat, men The Wall Street Journal som var först med att avslöja de nya signalerna, uppger att amerikanska antiterrormyndigheter aktivt hjälper till och analyserar situationen.

Otänkbart terrorbrott

Helt naturligt, enligt Magnus Ranstorp, terroristexpert vid Försvarshögskolan.

– Det ligger i allas intresse att klara upp det så fort som möjligt. Till exempel FBI som har världens största databas för ändamålet och är extremt duktiga att jämföra tekniska färdigheter och signaturer om de skulle hitta något, säger Ranstorp.

Han uppger att man snabbt kan avfärda stora delar av passagerarna och hade vid det här laget upptäckt eventuella tecken på att planet skulle kapats av terrorister om de fanns på passagerarlistorna.

Teorier har förts fram om att planet flugits iväg för att användas vid terroristdåd senare. Men Enligt Magnus Ranstorp är planet för stort, och hade inte kunnat flyga till andra länder utan att det upptäckts via deras radar. Dessutom finns inga flygplatser där ett sådant plan skulle kunna landa obemärkt.

– Det vore mer än överkomplicerat och det går inte ens att tänka i de banorna. Om man skulle kapat planet för att använda till terrorism hade man tagit kommandot och gjort det direkt, ungefär som vid 11 september-attackerna.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN