Hundratals har anmält bolaget: Vi följer lagen

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 3
Aftonbladets reporter Mattias Carlsson försöker få kontakt med en av personerna bakom ett sms-företag på en exklusiv adress i Stockholm.

De omsätter 82 miljoner om året. Deras affärsidé: att lura svenska konsumenter.

Men trots mängder med anmälningar tar företaget bakom betal-sms:en inget ansvar för sina tjänster.

– Vi gör ingen moralisk värdering av produkterna, säger Alexander Vlasblom på Netsize.

Från ett litet kontor på Krukmakargatan på Södermalm i Stockholm sköter företaget Netsize sina affärer i Sverige.

Drog in 82 miljoner

Bara fem anställda sköter de lukrativa sms- och telefontjänsterna. Enligt årsredovisningen för 2007 omsatte bolaget 82 miljoner och inför 2008 bedömdes framtidsutsikterna som mycket ljusa.

Netsize Sverige är helägt av det franska moderbolaget Netsize AS och i styrelsen finns bara en svensk representant, delgivningsmottagaren Anna Margreta Kull. Hon säger sig inte ha något med affärerna att göra.

– Jag vet ingenting om verksamheten utan vidarebefordrar bara posten till angiven adress.

Företaget saluför en teknisk plattform för olika betaltjänster inom telefoni. Med hjälp av Netsizes system kan olika bolag marknadsföra till exempel sms-spel och försäljning av ringsignaler.

Företaget har verksamhet i 23 länder och kontor i 11 av dem.

Några av Netsizes kunder är de holländska bolagen R&D Media och Zemgo. På internet finns deras erbjudanden om att vinna mobiltelefoner, datorer och pengar. Genom att fylla i sitt mobilnummer har man chans att vinna.

Men det många kunder inte inser är att de i själva verket anmält sig till en mycket kostsam abonnemangstjänst. Varje sms som skickas eller tas emot kostar upp till 30 kronor per sms.

”Rättar oss efter reglerna”

Netsizes marknads- och kommunikationschef Alexander Vlasblom säger att bolaget följer branschens uppförandekod.

– Vi tillhandahåller den tekniska plattformen, kundtjänsten och betalningssystemen. Men vi har inget med innehållet att göra, säger Alexander Vlasblom.

Han framhäver att Netsize är ett etiskt och seriöst företag.

– Vi följer lokala regler och

lagar och vi rättar oss också efter uppförandekoden. Men vi gör inga moraliska värderingar av produkterna, säger han.

I Sverige ska Etiska rådet för betalteletjänster fungera som en fristående granskare av branschen. Drabbade kunder har möjlighet att få sina fall granskade. Hittills i år har 650 anmälningar inkommit – 600 av dem gäller betal-sms. En stor del av klagomålen gäller just Netsize-tjänster.

Även Konsumentverket får in mängder med anmälningar mot betal-sms tjänster. Bara Netsize och dess olika samarbetsbolag har ett 50-tal klagomål.

– Många förstår inte vad det går ut på och slarvar med att läsa all information, säger Joakim Rolander, jurist på Etiska rådet för betalteletjänster.

Totalt finns fem-sex företag som är aktiva på den svenska marknaden.

”Folk har så bråttom”

Det etiska rådet granskar i huvudsak hur marknadsföringen av tjänsterna har skötts. Och om rätt information har getts till kunden. Vid grova förseelser kan rådet rekommendera att telefonbolagen stänger ner tjänsten.

Men många kunder är också naiva, menar Joakim Rolander.

– Det finns inga gratisluncher och folk har så bråttom att de inte läser igenom informationen. Det är först när telefonräkningen kommer som de får upp ögonen, säger Joakim Rolander.

Publicerad: