Supersportbilen – och mannen bakom

avErik Wiman

Publicerad:
Uppdaterad:

Som liten byggde han lådbilar.

I dag utvecklar han världens snabbaste sportbilar med sitt eget namn på motorhuven.

Christian von Koenigsegg är mannen bakom företaget som nu vill köpa Saab.

Christian von Koenigsegg.

Koenigsegg CCXR har klockats på drygt 400 kilometer i timmen. Det placerar den i täten i vilket race som helst bland världens supersportbilar.

Men så får köparen också öppna plånboken på vid gavel för att lägga vantarna på ett exemplar.

Drygt åtta miljoner kronor kostar vrålåket.

Mannen bakom bilmärket, svenske Christian von Koeniggsegg, skulle själv aldrig ha råd att köpa en, påpekar han i flera intervjuer. Hans taxerade inkomst vittnar om att han talar sanning. Förra året tjänade han drygt 500 000 kronor.

Koeniggsegg, som nu uppges ha tecknat en avsiktsförklaring att köpa Saab, är ett i sammanhanget, pyttelitet företag med bara ett 50-tal anställda. Ägandet är uppdelat på en lång rad bolag med en majoritetsinnehav av norska Eker Group. Grundaren själv står för 18 procent av ägandet.

20 bilar om året

I F10:s gamla flyghangar i Ängelholm byggs de exklusiva sportvagnarna, till stor del för hand. Den gamla landningsbanan tjänar som testbana.

Produktionshastigheten är långsam, jämfört med normala biltillverkare. Omkring 20 bilar per år lämnar anläggningen.

37-årge Christian von Koenigsegg startade företaget 1994. Det var en barndomsdröm som utvecklades via lådbilar och trimmade mopeder. I dag rusar drömmen fram i 300 kilometer i timmen på vägar och racingbanor världen över

”Ville bygga en bil”

– Jag ville bygga en bil. Och jag minns att jag tänkte: gör jag inte det nu så gör jag det aldrig, sa han i en intervju med GP år 2007.

Den första Koenigseggen som såldes i Sverige hade bara några få timmar på vägarna innan den hamnade i diket. HM-arvtagaren Stefan Bengtsson gasade lite för mycket i en kurva och förlorade kontrollen över de 655 hästkrafterna.

Sammanlagt har ett 70-tal bilar levererats sedan starten.

– Många frågar om det inte finns lättare sätt att tjäna pengar på än att tillverka superbilar. Jag brukar svara att det nog är det svåraste sättet, säger grundaren till GP.

Publicerad: