Känner du igen EU-kandidaterna?

avLisa Wernstedt

NYHETER

Har stajlats hårt på valaffischerna

1 av 4
”man ska se fin ut” Marita Ulvskog (S) hårdsminkades och fick skor med skyhöga klackar inför fotograferingen till valaffischerna. ”Det är inte riktigt jag”, säger hon själv. En annan kandidat som fått en rejäl uppfräschning på bilderna är Marit Paulsen (FP).

På valaffischerna inför EU-valet har flera kandidater hårdstajlats för att locka till sig väljarna.

Men taktiken fördöms av experten.

– Bilderna sänder fel signal till väljarna, säger pr-konsulten Paul Ronge.

I helgen började det dyka upp valaffischer på gator och torg. Flera av de stora partierna väljer att anlita pr-byråer för att lyfta fram sina toppnamn till EU-parlamentet. Man kan inte undgå att märka att pr-folket har gjort sitt yttersta när de låtit fotografera S-kandidaterna.

Marita Ulvskog, 57, till exempel, ser betydligt yngre ut än i verkligheten.

Vill inte svara

Men varken på pr-byrån RBK, som producerat bilderna, eller på Socialdemokraternas partikansli vill man svara på om det var ett medvetet val att hårdstajla Ulvskog.

Marita Ulvskog berättar dock att hon hårdsminkades inför fotograferingen och fick kämpa för att få ha kläder som hon kunde acceptera. Ulvskog fick ett par skor med skyhöga klackar som var så obekväma att hon till slut sparkade av sig dem.

– Stajlingen var förutbestämd och jag ifrågasatte inte. Jag är otroligt vacker på bilderna, men samtidigt gräsligt hårdsminkad. Det är inte riktigt jag. Men är man förstakandidat på Socialdemokraternas valsedel ska man se fin ut, säger hon.

Är det en för- eller nackdel att inte riktigt se ut som sig själv på en valaffisch?

– Vissa av bilderna såg ännu mindre ut som jag. De använde vi inte.

”Sänder signal”

Pr-konsulten Paul Ronge tror att partierna som hårdsatsar på stajlade personvalskampanjer biter sig i svansen.

– Den här sortens bilder sänder signalen att personen i fråga vill till Bryssel för att kunna roffa åt sig av de höga lönerna och ersättningarna man får. I stället borde man föra fram vilka frågor kandidaterna brinner för, säger han.

Ronge menar att de kandidater vars kampanjer är mindre stajlade vinner i längden.

– Titta till exempel på Gudrun Schymans kampanj. Den har ett tydligt underdog-perspektiv som jag tror tilltalar väljarna, säger han.

ARTIKELN HANDLAR OM

EU-valet