Här är bluffsäljarnas supersluga metoder

Publicerad:
Uppdaterad:

NYHETER

Ljuger Tar dubbelt betalt Hittar på

1 av 3

Här är några av de metoder som 118700 och Riksdelens telefonförsäljare använder:

Påstår att de ringer från "nummerupplysningen".

Ringer och förnyar årskontrakt efter nio månader och får på så sätt dubbelt betalt för tre månader per år.

Bluffar om uppsägningstider.

Ljuger om att de bjuder på reklamskatt.

Försöker få nya kunder att tro att de har kontrakt om betaltjänster sedan tidigare.

Dick Malmlund, säkerhetskonsult på företaget Varningsinfo. Han hjälper företagare som känner sig lurade av nummerupplysningsföretagen 118700 och Riksdelen.
Dick Malmlund, säkerhetskonsult på företaget Varningsinfo. Han hjälper företagare som känner sig lurade av nummerupplysningsföretagen 118700 och Riksdelen.

Man behöver inte höra särskilt många samtal mellan Riksdelen och 118700:s telefonförsäljare och kunder för att genomskåda bluffmetoderna.

Blir grundlurade

Problemet vid tvister har varit att domstolar bara har fått ta del av en mindre del av samtalen som påstås gälla en bindande beställning.

Även om kunderna har sagt nej till köp, så har detta inte framgått i den del där försäljarna snabbt rabblar att det handlar om en bindande beställning och begär information och att kunden ska svara vilken ställning han eller hon har på sitt företag

Än mer grundlurade blir kunderna när telefonförsäljarna dessutom ljuger om varifrån de ringer och säger att de är från nummerupplysningen.

Många kunder uppfattar då att det handlar om Eniro och går med på att betala tiotusentals kronor per år för att finnas med på 118700 eller Riksdelens nummerupplysning. Vad kunden inte vet är att de handlar om en mycket liten aktör som i jämförelse med Eniro och hitta.se är helt okänd för de flesta.

"Det är påhittade siffror"

Ett av argumenten från Riksdelen och 118700:s telefonförsäljare är att de har ett samarbete med ”Svensk trafikanalys” som mäter trafiken i ”realtid” – att kunden då kan se varifrån besökarna på hemsidan kommer i från. Detta finns det redan gratistjänster för.

– Det var ju påhittade siffror man presenterade från Svensk trafikanalys om antalet besökare, berättar en före detta försäljare på 118700.

Vad kunderna heller inte får veta är att Svensk trafikanalys är en produkt som ingår i samma koncern som Riksdelen och 118700.

Faxnumret till Svensk Trafikanalys innehas av Advisors Marketing Group AMG, som ägs av de två nummerupplysningsföretagens moderbolag, White Equity Invest.

Det handlar alltså inte om något samarbete med något utomstående, opartiskt företag.

– Det är någonting som de har för att skapa trovärdighet. Det är bara skojeri, säger Dick Malmlund på Varningsinfo som hjälper företag och personer som lurats av telefonförsäljare och bluffannonser.

Ett annat skojeri säljare på de två nummerupplysningsföretagen sysslar med är att de säger att de bjuder på reklamskatt.

– Det är ingen reklamskatt på reklam eller texter som offentliggörs på internet, säger Marie Matsson, sektionschef på Skatteverket.

För kunderna är det knappast någon bra affär att köpa annonsplats på en nummerupplysning knappt någon känner till.

De två nummerupplysningssidorna har försvinnande få besökare på sina hemsidor. Så här ofta söker folk i genomsnitt per månad på google för att få fram de två bolagens hemsidor, jämfört med konkurrenternas:

Riksdelen: 170

118700: 720

hitta.se: 1 220 000

Eniro: 2 240 000

Inte nog med att de två bolagen har få besökare – ännu sämre blir det att köpa deras tjänster eftersom kunderna får ligga kvar på nummerupplysningen även om de inte betalar.

Och affären blir inte bättre av att många kunder dubbelfaktureras för flera månader per år. Riksdelen och 118700 ringer ofta upp kunder redan efter nio månader för att förnya årskontrakten. På så sätt kan kunderna luras att betala dubbelt för tre månader per år.

Aftonbladet har granskat fakturor till myndigheter och kommuner över hela Sverige. Många av dessa tillhör dem som luras att betala dubbelt.

För Riksdelen och 118700 är den bristande kontrollen hos företag, myndigheter och kommuner en guldgruva.

På nio år har de tjänat närmare en tredjedels miljard på att sälja uppgifter på sina nummerupplysningssidor som knappt någon känner till.

Följ oss på Facebook Tipsa oss på granskning@aftonbladet.se

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN