De ska stoppa fyllan på sjön

NYHETER

Kustbevakning och sjöpolis håller extra koll på nykterhet

Trots tidningsrubrikerna fortsätter sjöfylleriet.

- Vi tar flera stycken varje helg, säger Johan Stenqvist på Kustbevakningen.

Men den hårdare bevakningen börjar ge resultat.

Foto: HÅLLER HASTIGHETEN Nils Sandström från Kustbevakningen kontrollerar båtarnas fart med hjälp av en lasermätare.

I går skrev Aftonbladet om att filmstjärnan Mikael Persbrandt gripits för grovt sjöfylleri. Han själv hävdar att det inte var han som körde båten.

Båten från krogen

Persbrandt är långt ifrån ensam om bli tagen för sjöfylla. Sedan flera år tillbaka har Kustbevakningen och sjöpolisen ökat kontrollerna.

Men det avskräcker ändå inte berusade personer från att ta båten hem från krogen.

- Ett av skälen är givetvis att det finns allt fler sjökrogar. Men folk använder båten annorlunda i dag. Mera som en bil till och från samma kväll. Man ligger inte över i båten, säger Johan Stenqvist.

Kör snabbare

Tillsammans med båtchefen Karin Andersson och Nils Sandström är han ute i en av Kustbevakningens snabbgående båtar för att kontrollera hastigheter och nykterhet.

Med två stycken 225 hästars utombordsmotorer i aktern kan båten komma upp i runt 60 knop (cirka 110 kilometer i timmen). Och det behövs.

- Ja, vi måste kunna köra snabbare än allmänheten och många styrpulpetbåtar gör i dag 50 knop eller mer, säger Johan.

Kvällens pass inleds i vattnen omedelbart väster om Stockholm i Mälaren. Patrullen har tidigare i helgen varit i Västerås och hjälpt till med bevakningen i samband med den stora motorträffen Power Big Meet.

- Där tog vi tre sjöfyllerister, säger Karin.

I vattnen runt Stockholm börjar nu fler och fler båtägare bli varse att Kustbevakningen och polisen håller extra koll på nykterheten.

Utökar kontrollerna

- Det har givit resultat. Så nu satsar vi på att utöka bevakningen till att även omfatta andra delar av skärgården, säger Johan.

Under första halvåret i år greps 27 sjöfyllerister i Stockholms län mot 18 samma period i fjol.

- Det finns ett stort mörkertal när det gäller sjöfylleri. Många som inte grips låter bli att anmäla att båten skadas för att slippa problem med försäkringsbolaget, säger Johan.

Peter Pettersson