Lindh-dom gav eko i omvärlden

1 av 5 | Foto: Norska VG.
NYHETER

Stockholm

Hovrättens besked att Mijailo Mijailovic dömts till rättspsykiatrisk vård gav snabbt eko i en rad utländska medier.

Brittiska nyhetsbyrån Reuters, franska AFP och tyska DPA lade inom cirka fem minuter ut nyheten, förvisso relativt långsamt i nyhetsbyråsammanhang. Så gjorde även de norska, finska och danska nyhetsbyråerna och flera tidningar i de nordiska länderna.

  "Mijailovic slipper fängelse" skrev såväl norska TV 2 Nettavisen som danska dagstidningen Politiken.

  På BBC:s hemsida blev domen genast toppnyhet. "Domstol ändrar Lindhmördarens dom", löd det brittiska etermediebolagets rubrik. I en sidotext porträtterades Mijailovic.

Irak större nyhet i USA

  Tyska, franska och amerikanska tidningars webbsidor gav nyheten desto mindre uppmärksamhet. I synnerhet de amerikanska fäste större vikt vid att Irak infört speciella säkerhetslagar för att bekämpa det väpnade motståndet i landet och att den demokratiske presidentkandidaten John Kerry och hans vice John Edwards dragit i gång sin gemensamma valkampanj.

Läs även

TT