Svikna resenärer kräver ersättning

NYHETER

... men Aer Olympic hänvisar till allmänna reklamations- nämnden

Foto: Leif Radlöff, Kristian Törnros och Petra Weis var tre av många resenärer som förgäves besökte reseföretaget Aer Olympics kontor på måndagsförmiddagen.

Pengarna tillbaka för de extra utläggen för hemresan, kräver resenärerna som blev strandsatta efter Transjets flygförbud.

Besvikna och arga semesterfirare som kommit hem köar för att få svar på sina frågor. Aftonbladet.se var på plats.

Hos reseföretaget Aer Olympic går det inte att komma fram på telefonen, det tutar upptaget. På hemsidan möts man av ett pressmeddelande som talar om att flygningarna till Grekland och Spanien är inställda i helgen. Meddelandet avslutas med att företaget och personalen beklagar det inträffade och gör sitt bästa för att stå till tjänst.

Det verkar som om det enda sättet att få kontakt med företaget är att åka dit.

Journalisten Petra Weiss är en av dem som fått göra extra utlägg för resor. I helgen reste hon via charterflyg från Kreta till Stockholm. Hon och hennes man Mats har haft extra utlägg på totalt cirka 3 000 kronor.

På måndagen begav hon sig till Aer Olympics kontor på Regeringsgatan i centrala Stockholm för att få pengarna tillbaka. Aftonbladet.se följde med.

Köar för att få ersättning

Flera personer är redan där, undan för undan dyker nya ansikten upp. Kontoret är varmt och trångt och besökarna sitter och svettas i väntan på att få tala med den stressade personalen.

Det går inte bra för Petra Weiss och några av de som varit på resa och vill ha pengar igen för extra utgifter i samband med hemresan.

- Jag har blivit ganska aggressivt bemött. De verkar inte ha något större intresse av att bemöta oss resenärer. De hänvisar till allmänna reklamationsnämnden och sedan får man se hur lång tid det tar. Det är deras svar och att det är Transjet som bestämmer om vi ska få pengar tillbaka eller inte, säger Petra Weiss.

Leif Radlöff var och hälsade på sin pappa i Grekland och själva resan blev dubbelt så dyr än väntat, på grund av att flyget var inställt. Drygt 3 000 kronor fick han betala för sin tillbakaresa. Han vill ha pengarna tillbaka och gärna en liten slant extra för besväret. Även han hänvisas till allmänna reklamationsnämnden.

- Det verkar som om Aer Olympic skyller på Transjet och Transjet skyller på Aer Olympic. De borde tänka på servicen och ersätta resenärerna i första hand och sedan gör upp, säger Leif Radlöff.

Janna Adamsson har inte rest än utan ska åka på lördag för att segla i den grekiska övärlden med sina väninnor. Hon vill avboka resan för samtliga tjejerna och resa med ett annat bolag så hon kan vara förvissad om att få komma fram.

- Jag struntar i pengarna nu. Jag vill bara ha dem tillbaka. Jag arbetar själv på ett reseföretag och i krissituationer måste man göra undantag, säger hon.

Janna har tur. Hon får pengarna och kan gå och lösa ut den andra resan som kostar dubbelt så mycket. Men det tycker hon att det är värt för då vet hon säkert att hon kommer både dit och tillbaka utan problem.

Inget hopp om ersättning

Att servicen har varit dålig är alla som samlats utanför Aer Olympics kontor överens om.

- Det var ju väntat eftersom de ignorerade samtalen i fredags och inte alls har uppträtt särskilt professionellt. Jag är inte förvånad, säger Petra Weiss.

Kristian Törnros reste också hem i helgen. Han lyckades få tag i billiga biljetter och har inte så stora ersättningskrav men är besviken på researrangören.

- Jag har köpt en resa från Aer Olympic och då tycker jag att de ska ersätta det. Vilket flygbolag de anlitar är ointressant egentligen. När jag är tvungen att ta en annan väg hem så tycker jag att de ska betala det, säger Kristian Törnros.

Ingen av de som samlats på trottoaren utanför Aer Olympic har förhoppningar om att få några pengar tillbaka egentligen,

- Det blir mycket byråkrati och kommer att ta tid om jag får något överhuvudtaget. Jag väntar mig nästan att Transjet kommer att gå i konkurs nu. De kan inte överleva det här. Då drar de kanske med sig Aer Olympic också. Så jag har inte stort hopp. Men man ska ju försöka i alla fall, säger Kristian Törnros.

Susanna Vidlund