Mejlbluff mot bankkunder

NYHETER

Swedbank: Spärra ditt bank-id på en gång om du blivit lurad

I natt fick ett stort antal bankkunder ett mejl från Swedbank där de uppmanas lämna ifrån sig personuppgifter och bank-id. Men mejlet är en bluff.

– Släng mejlet, eller spärra ditt bank-id om du blivit lurad, säger Claes Warren, informatör på Swedbank.

Mejet gick ut till ett stort antal svenskar i natt – inte bara till Swedbanks kunder. "Swedbank har börjat med nya säkerhetsservrar", står det. De som har bankkonton uppmanas att lämna sina personliga uppgifter för att aktivera sitt online-konto igen. Brevet är undertecknat med vd:n Jan Lidens namn.

– De flesta förstår att det är ett bluffmejl. Problemet är att det är så många får mejlet så det är alltid några som åker dit.

Spansk hemsida

Polisen arbetar nu för att spåra lurendrejarna.

– Tekniska operatörer har spårat hemsidan till Spanien, säger Claes Warren.

Det är inte klart vad som kan hända om man redan lämnat ut personuppgifter och bank-id.

– Jag kan inte spekulera i det. Vitsen är att lura folk på pengar, men vilka tekniska möjligheter de har att göra det kan jag inte svara på.

”Banker gör inte så”

Utskicket är inte unikt.

– Sådana här bluffmejl kommer några gånger varje år, och det är flera olika banker som drabbas, säger Claes Warren.

Men kunderna har blivit mer uppmärksamma, menar han.

– De flesta vet vad man gör och inte går på nätet. Banker skulle aldrig begära eller lämna ut personliga uppgifter via mejl.