Så ska svarta taxin stoppas

NYHETER

Polisens hemliga lista avslöjar förarna i city

Polisens hemliga vapen mot svartåkarna:

En kartläggning av 200 illegala förare i city.

- Äntligen kan vi få fast dem, säger Mats Baakki, chef för trafikpolisens citygrupp i Stockholm.

Foto: PETER WIXTRÖM
Välkomnar ny lag Efter en dom i HD för ett och ett halvt år sedan då en svartåkare friades, valde polisen att hålla en låg profil i jakten på olagliga förare. Nu välkomnar man förslaget om en skärpt lag som gör det möjligt att döma svarttaxiförare till böter efter en enda körning.

Minst 400 svarttaxiåkare kör varje helg i city.

200 av dem finns på polisens lista.

- Via tips har vi fått ihop namnen, 60 av förarna har dessutom fastnat i andra sammanhang för olaga yrkesmässig trafik, säger Mats Baakki.

Det är framför allt kring Stureplan och Medborgarplatsen som förarna raggar kunder när krogarna stänger.

En ny lag

På flera platser finns kiosker som fungerar som beställningscentraler.

Hittills har polisen stått mer eller mindre maktlös mot den olagliga verksamheten.

- I dag krävs det alldeles för stora resurser från oss för att få fast en förare som i slutändan bara får 30-40 dagsböter, säger Mats Baakki.

En ny lag, som föreslås gälla från den 1 juli i år, sätter press på svartåkarna. I fortsättningen räcker det med en enstaka körning för att bli dömd till böter.

Kartläggning

Det välkomnar Mats Baakki.

- Då kommer vi att jobba utifrån vår lista, säger han.

En kartläggning av Svenska taxiförbundet som gjordes för fyra år sedan visar att fyra av fem svartåkare fällts för grova narkotikabrott, misshandel och rattfylla.

"Likadant i dag"

- Gissningsvis är det likadant i dag. Den enda skillnaden är att det nu är fler asylsökanden än tidigare som kör svarttaxi, säger Mats Baakki.

De har råkat illa ut i svarttaxi

Christina Barbäck