Så luras du på pensionen

avOlof Svensson

NYHETER

Pensionsmyndigheten: Fondförvaltare tar ut dubbla avgifter för samma tjänst

Här är företagen som lurar dig på din pension.

Genom att ta ut dubbla avgifter äts tusentals kronor av din pension upp - pengar som hamnar i företagens fickor.

– Tjänsterna de erbjuder lönar sig inte, säger Thomas Norling, chefsjurist på Pensionsmyndigheten.

Foto: Pensionsmyndigheten
Thomas Norling.

Pensionssystemet är för många en helt obegriplig och tråkig djungel av valmöjligheter. Detta utnyttjar vissa företag genom att erbjuda råd och förvaltning bland de 800 fonder som finns.

Pensionsmyndigheten har nu granskat 18 företag som erbjuder så kallade fond-i-fond-lösningar och förvaltning av fonder.

Sju av företagen pekas ut av Pensionsmyndigheten för att de tar ut avgifter för sina tjänster och ofta inte informerar kunden om detta. Det innebär att kunderna förlorar mellan 500 och 1 000 kronor om året på något som man kan få helt gratis genom att själv se över sina fonder.

"Stoppar pengarna i egna fonder"

– Sedan stoppar företagen pengarna i sina egna fonder och tar ut en avgift för förvaltningen. Detta göra att man får betala dubbelt för en tjänst, säger Thomas Norling.

Runt 350 000 pensionssparare är enligt pensionsmyndigheten drabbade av dessa extra avgifter. Flera av företagen använder sig av aggressiv marknadsföring där de ringer upp kunden, skapar förvirring och påstår att kunderna får betala avgifter om de inte tecknar avtal med förvaltaren. Avtalen görs direkt på telefon, sedan är det svårt för kunden att dra sig ur, menar Thomas Norling.

"Värdelös fakta"

– De här företagen spelar på vår oro och säger att det kommer gå illa för dig om du inte köper deras tjänster, så är det absolut inte.

Lurar de kunderna?

– Ja, det kan man säga. Kunder blir uppringda och förstår inte vad samtalet handlar om.

När Aftonbladet kontaktar några av företagen ger de svaret att avgiften tas ut eftersom de förvaltar en del av fonderna, en annan del hamnar i företagens egen fond.

– Det är värdelös fakta. Kunderna vet inte hur pengarna är placerade nästa dag och hur stor del som hamnar i deras egna fonder. Ingen talar om för kunderna hur avgiften äter upp pensionen, säger Thomas Norling.