Han leder elupproret

NYHETER

"Varje kund som lämnar Sydkraft är en vinst"

Foto: Eluppror Inför ett stort mediauppbåd höll Sixten Svensson på onsdagen möte om Sydkraft. "Alla på mötet lär byta elleverantör efter det här", säger han.

Han är elkunden som tröttnade på att vänta på att få tillbaka elen.

Nu leder han upproret mot eljätten Sydkraft.

– Varje kund som lämnar bolaget är en vinst, säger han.

När aftonbladet.se ringer Sixten Svensson i hans hem i Kylen svarar telefonsvararen. Meddelande som följer lyder: ”Det störande ljudet i bakgrunden är vårt elverk som håller oss vid liv fram till dess att Sydkraft någon gång i augusti september reparerar skadorna”.

17 dygn utan ström

I 17 dygn har Sixten Svensson och hans fru Barbro varit utan ström. Nu har han startat ett uppror mot eljätten Sydkraft.

Sixten Svensson menar att Sydkraft inte gjort nog för att förhindra att så många hushåll blivit utan el så länge. Han menar att en stor del av vinsten i bolaget har gått till aktieägarna istället för till att förbättra elnätet.

Skilda bud

Redan för två veckor sedan var han i kontakt med bolaget. Han ville få ett svar. Hur stor del av avgifterna gick till att rusta upp elnätet?

Han fick två vitt skilda bud. Från koncernledningen fick han svaret att 80 procent används till detta. Hos informationsavdelningen på samma företag fick han svaret 20 procent. Själv har han kommit fram till 17 procent.

– Sydkraft har gått från ett kraftbolag till ett mörkläggningsbolag i dubbel bemärkelse, säger Svensson.

– 2,6 miljarder kronor saknas. Var har de pengarna tagit vägen? frågar han sig.

På Sydkraft förstår man inte hur Svensson gjort för att komma fram till de siffrorna.

– I hans beräkningar finns inte bland annat kostnader för personal och lokaler med, säger Stieg Claesson, informationschef på Sydkraft.

Han menar att tre miljarder av intäkterna från nätavgifterna 2003 gick till löner och hyror.

Uppmanar alla att lämna Sydkraft

I dag är fortfarande 14 000 av Sydkrafts kunder utan el. Och det är omöjligt att säga när de får strömmen åter. För Sixten Svensson är det numera nollvisionen som gäller.

– Jag uppmuntrar alla till att byta elleverantör. Målet är att Sydkraft ska bli av med alla sina kunder.

Tror du att ni lyckas med det?

– Nej, det är inte särskilt realistiskt, men varje kund som lämnar Sydkraft är en vinst.

Rädda om sitt namn

Än så länge har Sydkraft inte märkt av att upproret.

– Det de allra flesta som ringer oss vill veta är när de får tillbaka strömmen - och det är givetvis en berättigad fråga. Men självklart vill vi inte att någon ska uppmuntra folk att lämna oss. Vi är rädda om namnet Sydkraft, och vill inte ha missnöjda kunder, säger Claesson.

fotnot: Kunder som får el via Sydkrafts nät kan enbart välja bort Sydkraft som elleverantör, inte som distributör.

Per Mattsson