Här jobbar Postnords ”detektiver” för att du ska få hem din julklapp

NYHETER

JÖNKÖPING. Bortslarvade paket. Mosade paket. Länsade paket.

Kritiken mot Postnord är hård – men här i Torsvik finns företagets detektivbyrå som jobbar för att ditt paket ska hitta fram i jul.

– 500 paket kommer hit till Torsvik från hela Sverige per dygn. Det är både skadat och adresslöst gods, säger Per Johansson som är chef för terminalverksamheten i östra Sverige.

1 av 2 | Foto: ANDREAS BARDELL
Fullpackat på de stora hyllorna hyllorna i det stängda rummet – på tusen kvadrameter – i Torsvik.

Enheten för skador och adresslöst är den stängda avdelningen i jättekomplexet söder om Jönköping. På drygt 1 000 kvadratmeter ligger paket som inte hittat rätt i långa rader på fyra långa och stadiga hyllor.

Här samsas pappersförstörare med verktyg, postorderkläder med leksaker, och mobiltelefoner med barnmöbler.

– Det är här vi får ta emot de försändelser som övriga posten inte kan leverera, det vill säga sådant som är skadat eller adresslöst. Vår uppgift är att försöka koppla försändelsen till sitt ursprungliga kollinummer och det har vi lite olika sätt att göra på, säger lagerassistenten Patrik Lindblad.

Per Johansson berättar att drygt 20 procent av de 500 paketen som kommer till terminalen varje dygn är skadat gods. Resten, cirka 400 paket saknar adresskort.

– Vi har en uppklarningsprocent på drygt 80 procent. På resterande hittar vi ingenting, varken utanpå eller när vi öppnar. Givetvis får vi in en del där vi ser vad det är för avsändare och då går det ju tillbaka, säger han.

Anledningarna till att paket inte kommer rätt är förstås flera. En del adresslappar hakar fast i något annat paket som då plötsligt har två, streckkoder blir missfärgade och oläsbara – eller så kan bläcket på adresslappen vara icke-existerande.

Foto: ANDREAS BARDELL
Lagerassistenten Patrik Lindblad med en bråkdel av de 500 paket som kommer in till specialavdelningen. – Här är ett typexempel. Det har blivit ett streck mitt i streckkoden, då fungerar den inte i våra maskiner, säger han.

Patrik Lindblad tar fram ett paket som skickats till avdelningen.

– Här är ett typexempel. Det har blivit ett streck mitt i streckkoden, då fungerar den inte i våra maskiner. Men i och med att vi har ett kundnummer, postnummer och ett datum kan vi lösa det och skicka paketet vidare. Det blir försenat en dag, säger han.

Men i tid till julafton kommer inte paketet, det ska till Sollefteå och dit är det två dagars postgång.

Vad är det som oftast kommer på villovägar?

– Mest vanligt är privatpaket. Paket från stora kunder löser vi ofta snabbt, säger Per Johansson.

Hur lång tid lägger man i genomsnitt på varje paket?

– I dag behöver vi inte särskilt lång tid, säg att det tar mellan fem och sju minuter per försändelse. Givetvis är vårt mål att ha så nöjda kunder som möjligt. Det är vår målsättning och det bästa vore att det här vore tomt, säger Patrik Lindblad.

De paketmysterier som Postnords detektiver inte lyckas lösa åker upp i lagerhyllorna. Här finns drygt 2 000 olika paket.

– Här inne finns det som vi inte kan lösa, där vi inte kan identifiera varken avsändare eller mottagare, säger Patrik Lindblad.

De flesta mottagare som reklamerar gör det inom en månad, resten ligger kvar i cirka till sex månader.

Foto: ANDREAS BARDELL
Bur efter bur står fylld med paket som inte kommit fram till rätt mottagare. Kvällens paketdetektiv Patrik Larsson är på jakt.

Vad händer med alla paket sedan?

– Vi gör processen klar och skickar det sedan vidare. Och det är också, vill jag säga, enligt gängse internationell standard så det är ingenting som är unikt just för Postnord, säger Per Johansson.

– Ägandet övergår ju till oss. Då avgör vi vad vi gör, eftersom vi är ägare av godset, säger Patrik Larsson som är kvällens detektiv.

– Jag skulle vilja säga att processen för att ta hand om det som är skadat och adresslöst är väldigt bra och följer dessutom en internationell standard, så det är ingenting som vi har hittat på i Postnord – utan det här är gängse process som vi följer, säger Per Johansson.

En del av innehållet i paketen källsorteras, resten säljs.

Vart går pengarna för försäljningen?

– Det beror ju på värdet, men en ganska stor andel kasseras och sedan går en mindre del vidare till försäljning, säger Per Johansson.

Vad säger du om kritiken mot Postnord – är den berättigad?

– Viss kritik får vi ta åt oss, men jag vill hävda att vi har en otroligt bra process på Postnord, sen är vi stora och vi har väldigt många anställda – så den som vill leta fel kan alltid hitta någonting.

– Vår målsättning nu är att 94 procent ska ut över en natt, resten kommer dag två.

Foto: ANDREAS BARDELL
Paket som söker sin mottagare finns i långa rader på Enheten för skador och adresslöst i industriområdet Torsvik söder om Jönköping.
Så här tycker svenskarna om Postnord 00:42
ARTIKELN HANDLAR OM

Postnord

Jul