”Jag vill inte bidra till SD:s bild av sig själva som martyrer”

avKalle Jungkvist

NYHETER

Chefredaktör Kalle Jungkvist om beslutet att låta Sverigedemokraterna annonsera i Aftonbladet

Aftonbladet publicerade i dag och i går två annonser från det politiska partiet Sverigedemokraterna.

Intäkterna från annonserna skänker vi, efter förslag från en av våra läsare, till tidskriften Expo.

Expo bedriver en enveten kamp för att kartlägga och avslöja högerextremism och rasism.

Kalle Jungkvist, chefredaktör aftonbladet.se.

Det är inte en självklarhet att Sverigedemokraterna i likhet med andra politiska partier ska få köpa annonsplats på Aftonbladet.se.. Men efter diskussioner med mina närmaste medarbetare har jag till slut sagt sagt ja. Så här har jag resonerat.

Ska få göra sig hörda

Sverigedemokraterna har i allmänna val fått representanter invalda i demokratiska församlingar i en mängd kommuner runt hela landet. En central del i demokratin är att även partier och åsikter som man starkt ogillar ska ha möjlighet att göra sina röster hörda. Därför är det logiskt att Sverigedemokraterna kan köpa annonsplats så länge deras annonser följer den allmänna policy vi har och självklart också följer svenska lagar och regler.

Att aftonbladet.se tillåter annonser från Sveridedemokraterna är inte ett partipolitiskt ställningstagande lika lite som att vi tillåter annonser från Moderaterna eller Socialdemokraterna.

Starkt främlingsfientlig prägel

Jag ser Sverigedemokraterna som ett högerpopulistiskt parti med stark främlingsfientlig prägel. Men ska vi därför låtsats som att partiet inte finns? Eller ska vi främja en öppen demokratisk debatt? Sverigedemokraterna älskar att utmåla sig själva som martyrer där "etablissemanget" försöker förhindra deras möjligheter att göra sig hörda.

Att vara ansvarig utgivare innebär också att fatta personliga beslut. Jag vill inte bidra till att förstärka Sverigedemokraternas bild av sig själva som martyrer. Jag vill ha en öppen debatt om deras politik.

Aftonbladet kommer fortsätta att granska Sverigedemokraterna så som vi gjort de senaste åren genom artikelserier, avslöjanden och analyser. Och jag tror att våra läsare är kompetenta att själva bilda sig en uppfattning både genom vår journalistik och genom att ta del av Sverigedemokraternas egna budskap till exempel genom annonsering.

Inget lätt beslut

Detta beslut har inte varit lätt, men ett beslut måste fattas.. Publiceringen har lett till en debatt med några av våra läsare. Anna Kettner ringde mig med följande förslag:

”Jag håller med om dina argument att Sverigedemokraterna inte ska få bli martyrer. Men ge de pengar ni får in från annonsen till en organisation som aktivt arbetar mot främlingsfientlighet.”

Det är ett strålande förslag. Därför har jag beslutat att hela intäkten från annonserna – 39 000 kronor - kommer att skänkas till tidskriften Expo som bedriver ett beundransvärt arbete för att kartlägga och avslöja högerextremism och främlingsfientlighet.

Kalle Jungkvist

Chefredaktör Aftonbladet.se

Fakta: Expo

Tidningen, förlaget och stiftelsen Expo grundades 1995 av bland andra författaren Stieg Larsson.

Dess främsta mål är att upplysa ”allmänheten om rasism och främlingsfientlighet genom tidningsproduktion och tidningsutgivning”. Den nuvarande chefredaktören är Daniel Poohl och ansvarig utgivare är Robert Aschberg.

Stiftelsen Expos ordförande är Charles Westin.