Tipsen som håller dig i form i sommar

NYHETER

Så enkelt håller du igång

Med sol och semester runt knuten är det lätt att strunta i träningen. Vi listar därför tio enkla tips – som får dig att må bra trots många timmar i hängmattan.

– Så länge man inte lägger ner helt är det bra, säger förre brottarstjärnan Martin Lidberg.

Foto: Martin Lidberg.

✓ Packa ner löparskor

– Ta gärna med dig ett par sköna allroundskor, gärna sådana du kan springa i. Vid bra väder är det bara att snöra på sig dom och dra ut i naturen och löpa eller powerwalka, säger förre OS-brottaren Martin Lidberg.

✓ Glöm inte gummibandet

– Ett fantastiskt redskap som är väldigt underskattat. Det väger ingenting, tar lite plats och du kan göra massor av övningar för hela kroppen. Själv brukar jag knyta det runt midjan och ta en löprunda, sedan avslutar jag med gummibandsövningar och pumpar ut kroppen under en kvart, säger Lidberg.

✓ Testa nya sporter

– Nu finns utrymme att variera sig och hitta nya favoriter. Kroppen anpassar sig väldigt snabbt till samma träningsform och då kan det vara bra att göra något annat. Det finns hur mycket som helst att göra under sommaren. Kör inlines, badminton på tomten eller varför inte frisbee? säger Lidberg.

✓ Träna kort men intensivt

– Träning i 20-30 minuter räcker för att bibehålla formen. Det behöver inte vara något megapass, all typ av träning ger ju resultat, säger Lidberg.

✓ Promenera

– Man ska absolut inte underskatta hur bra det är med en promenad med sin partner eller kompis. Det är en perfekt kombination att kunna snacka samtidigt som man går iväg, långt är så klart bättre än kort, säger tidigare OS-triathleten Joachim Willén.

✓ Grilla maten

– Många tar ju fram grillen när solen tittar fram. Man kanske inte tänker på det men att grilla är ett nyttigare sätt att tillaga maten än att steka i stekpanna eftersom fler näringsämnen klarar sig under tillagningen, säger personlige tränaren Nick Soderblom.

✓ Ät massa frukt och bär

– Vi har ju otroligt mycket färskvaror under sommaren som är jättenyttiga. Passa på att äta de fina svenska jordgubbarna, blåbär och andra frukter. Det är både gott och bra för kroppen, säger Lidberg.

✓ Bygg om på landet

– Folk tänker kanske inte på att all typ av fysisk aktivitet är bra, att bära plankor eller lägga om taket är tungt och det är avsevärt bättre än att hänga i hängmattan. Och så får man ju en schysstare kropp när man fixar, säger Willén.

✓ Ladda upp med basövningar

– Skriv ner några enkla övningar som man kan göra utomhus. Listan behöver inte vara huggen i sten, men ha ett hum om vad du vill göra, säger Willén.

✓ Drick mycket vätska

– Det säger sig självt att man måste hålla koll på intaget under varma dagar. Ta med en vattenflaska när du ska ut, säger Willén.

Michal Wolski / Minimedia